Pracovní stresory, coping a psychologický kapitál u učitelek základních škol
Occupational stressors, coping, and psychological capital among female primary school teachers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197153Identifikátory
SIS: 247506
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hein, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Pracovní stres|copingové strategie|psychologický kapitál|učitelé|kvalitativní výzkum|tematická analýzaKlíčová slova (anglicky)
Occupational stress|coping strategies|psychological capital|teachers|qualitative research|thematic analysesTato diplomová práce se věnuje problematice pracovního stresu a jeho zvládání v pedagogické profesi. Specificky se zaměřuje na zdroje pracovního stresu, copingové strategie a roli psychologického kapitálu při zvládání stresu u vyučujících základních škol. Cílem práce je přispět k hlubšímu porozumění zvládání pracovního stresu u pedagogických pracovníků a pracovnic a identifikovat osobní zdroje, které jim pomáhají na stres efektivně reagovat. Teoretická část práce se zaměřuje na oblast pracovního zdraví, copingu a specifických nároků pedagogické profese. Nejprve se věnuje konceptu pracovního stresu, popisu hlavních pracovních stresorů, dopadům pracovního stresu, copingovým strategiím a specifikům stresu u učitelů a učitelek. V druhé kapitole jsou představeny hlavní teorie a modely pracovního stresu, se zaměřením na teorii pracovních nároků a zdroj (JD-R). Třetí kapitola se věnuje roli osobních zdrojů při zvládání pracovního stresu a zejména konceptu psychologického kapitálu a jeho čtyřem hlavním složkám: naději, self-efficacy, resilienci a optimismu. Empirická část diplomové práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů s 11 učitelkami, které pracují na základních školách. Interview byla přepsána a následně analyzována...
This diploma thesis focuses on the issue of occupational stress and coping in the teaching profession. Specifically, it examines central occupational stressors, coping strategies, and the role of psychological capital in responses to work stressors among primary school teachers. The aim of the thesis is to contribute to a more in-depths understanding of occupational stress in teachers and to identify personal resources that may help them respond effectively to stress. The theoretical part of the thesis focuses on the topics of occupational health, coping, and the specific demands of the teaching profession. It begins by discussing the concept of occupational stress, describing the main occupational stressors, the impacts of occupational stress, coping strategies, and the specifics of stress experienced by teachers. The second chapter introduces the main theories and models of work-related stress, focusing on the Job Demands-Resources (JD-R) theory. The third chapter examines the role of personal resources in managing work- related stress, with particular emphasis on the concept of psychological capital and its four main components: hope, self-efficacy, resilience, and optimism. The empirical part of the thesis was conducted using a qualitative research design. Data collection involved...