Zobrazit minimální záznam

Více, než je psáno: Sexualita, gender a duchovno v Barvě nachu
dc.contributor.advisorVeselá, Pavla
dc.creatorMalcová, Lucie
dc.date.accessioned2025-02-26T10:00:14Z
dc.date.available2025-02-26T10:00:14Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197123
dc.description.abstractTato práce zkoumá román Alice Walker The Color Purple (Barva nachu) a jeho filmové adaptace-Spielbergův film z roku 1985 a muzikálovou verzi režiséra Blitze Bazawuleho z roku 2023-z hlediska sexuality, genderu a duchovna. S využitím teorií feministických, queer a filmových adaptací tato studie zkoumá, jak jsou intersekcionální kritika systematického útlaku a zobrazení osobního sebeuvědomění z románu reinterpretovány ve vizuálních médiích. Analýza se zabývá tím, jak sociokulturní a temporální kontexty ovlivňují tyto adaptace, což vede jak k posílení, tak k oslabení témat románu. První kapitola se zaměřuje na zobrazení sexuality, konkrétně na vývoj Celie od zažívání sexuálního násilí a útlaku k získání autonomie a prozkoumání queer identity skrze její vztah se Shug Avery. Zatímco román explicitně zobrazuje queer lásku, což bylo ve své době revoluční, Spielbergova adaptace tento prvek výrazně potlačuje, což odráží společenská omezení 80. let. Naproti tomu adaptace Bazawuleho se snaží toto téma zdůraznit, avšak často upřednostňuje vizuální efekt a hudební prvky na úkor emocionální hloubky, která je patrná v příběhu románu. Druhá kapitola zkoumá genderovou dynamiku, zdůrazňuje kritiku patriarchálních struktur a nuance v zobrazování ženského odporu a mužské transformace. Celie, Sofia a Shug vzdorují...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis critically examines Alice Walker's The Color Purple and its cinematic adaptations-Steven Spielberg's 1985 film and Blitz Bazawule's 2023 musical-through the lenses of sexuality, gender, and spirituality. Employing feminist, queer, and movie adaptation theories, the study explores how the novel's intersectional critique of systemic oppression and its portrayal of personal empowerment are reinterpreted in visual media. The analysis considers how sociocultural and temporal contexts shape these adaptations, resulting in both amplification and dilution of the novel's themes. The first chapter focuses on the representation of sexuality, particularly Celie's evolution from enduring sexual violence and repression to reclaiming her autonomy and exploring queer identity through her relationship with Shug Avery. The novel's explicit portrayal of queer love, groundbreaking for its time, is significantly muted in Spielberg's adaptation, reflecting societal constraints of the 1980s. In contrast, Bazawule's adaptation attempts to foreground this theme but often prioritizes visual spectacle and musical elements over the emotional depth found in Walker's narrative. The second chapter examines gender dynamics, emphasizing the novel's critique of patriarchal power structures and its nuanced exploration of...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectBarva nachu|Alice Walker|sexualita|genderové role|náboženství|filmové adaptace|Afro-americká literaturacs_CZ
dc.subjectThe Color Purple|Alice Walker|sexuality|gender roles|religion|movie adaptations|African-American literatureen_US
dc.titleBeyond What Is Written: Sexuality, Gender, and Spirituality in The Color Purpleen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-04
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId272556
dc.title.translatedVíce, než je psáno: Sexualita, gender a duchovno v Barvě nachucs_CZ
dc.contributor.refereeRoraback, Erik Sherman
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika-amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika-amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce zkoumá román Alice Walker The Color Purple (Barva nachu) a jeho filmové adaptace-Spielbergův film z roku 1985 a muzikálovou verzi režiséra Blitze Bazawuleho z roku 2023-z hlediska sexuality, genderu a duchovna. S využitím teorií feministických, queer a filmových adaptací tato studie zkoumá, jak jsou intersekcionální kritika systematického útlaku a zobrazení osobního sebeuvědomění z románu reinterpretovány ve vizuálních médiích. Analýza se zabývá tím, jak sociokulturní a temporální kontexty ovlivňují tyto adaptace, což vede jak k posílení, tak k oslabení témat románu. První kapitola se zaměřuje na zobrazení sexuality, konkrétně na vývoj Celie od zažívání sexuálního násilí a útlaku k získání autonomie a prozkoumání queer identity skrze její vztah se Shug Avery. Zatímco román explicitně zobrazuje queer lásku, což bylo ve své době revoluční, Spielbergova adaptace tento prvek výrazně potlačuje, což odráží společenská omezení 80. let. Naproti tomu adaptace Bazawuleho se snaží toto téma zdůraznit, avšak často upřednostňuje vizuální efekt a hudební prvky na úkor emocionální hloubky, která je patrná v příběhu románu. Druhá kapitola zkoumá genderovou dynamiku, zdůrazňuje kritiku patriarchálních struktur a nuance v zobrazování ženského odporu a mužské transformace. Celie, Sofia a Shug vzdorují...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis critically examines Alice Walker's The Color Purple and its cinematic adaptations-Steven Spielberg's 1985 film and Blitz Bazawule's 2023 musical-through the lenses of sexuality, gender, and spirituality. Employing feminist, queer, and movie adaptation theories, the study explores how the novel's intersectional critique of systemic oppression and its portrayal of personal empowerment are reinterpreted in visual media. The analysis considers how sociocultural and temporal contexts shape these adaptations, resulting in both amplification and dilution of the novel's themes. The first chapter focuses on the representation of sexuality, particularly Celie's evolution from enduring sexual violence and repression to reclaiming her autonomy and exploring queer identity through her relationship with Shug Avery. The novel's explicit portrayal of queer love, groundbreaking for its time, is significantly muted in Spielberg's adaptation, reflecting societal constraints of the 1980s. In contrast, Bazawule's adaptation attempts to foreground this theme but often prioritizes visual spectacle and musical elements over the emotional depth found in Walker's narrative. The second chapter examines gender dynamics, emphasizing the novel's critique of patriarchal power structures and its nuanced exploration of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV