dc.contributor.advisor | Čeňková, Ivana | |
dc.creator | Pěkná, Anna | |
dc.date.accessioned | 2025-02-20T10:07:20Z | |
dc.date.available | 2025-02-20T10:07:20Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196967 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá tématem rozvíjení podnikatelských kompetencí ve výuce tlumočníků, kterému dosud nebyla v českém odborném diskursu věnována větší pozornost. V teoretické části si pokládá otázku, zda studenti tlumočení potřebují podnikatelské kompetence. Na základě analýzy kompetenčních modelů tlumočníka, současného trhu s tlumočnickými službami a dat o uplatnění absolventů tlumočení na pracovním trhu vyvozuje, že většina tlumočníků na českém trhu působí jako nezávislí profesionálové (na volné noze), a podnikatelské kompetence tak představují nezbytnou součást jejich profesní výbavy. Práce dále analyzuje současný stav rozvíjení podnikatelských kompetencí ve výuce tlumočníků se zaměřením na dva české vysokoškolské programy tlumočnictví - na Univerzitě Karlově a Univerzitě Palackého v Olomouci - a mapuje dosavadní výzkum v oblasti rozvíjení podnikatelských kompetencí ve výuce tlumočníků včetně některých konkrétních návrhů a strategií. Součástí empirické části této práce je vlastní výzkum, který probíhal formou dotazníkového šetření mezi českými tlumočníky a studenty tlumočení a jehož hlavním cílem bylo zmapovat, jak tlumočníci vnímají podnikatelské kompetence z hlediska jejich důležitosti pro výkon tlumočnické profese a způsob, jakým si tyto kompetence osvojují. Výzkum ukázal, že téměř... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the development of entrepreneurship in interpreter training, a topic that remains largely unexplored in Czech academic research. In its theoretical section, the thesis explores whether interpreting students need entrepreneurial skills, drawing on analyses of models of interpreter competence, current market conditions, and graduate employment data. The analysis shows that the majority of interpreters in the Czech market work as freelancers, making entrepreneurship an essential part of an interpreter's skill set. The thesis also examines current approaches to entrepreneurial skills development in interpreter training, focusing on two Czech university interpreting programs at Charles University and Palacký University Olomouc. It reviews existing research in this field, including proposed methodologies and strategies for integrating entrepreneurial training into interpreter education. The empirical section consists of a survey conducted among Czech professional interpreters and interpreting students, examining their attitudes toward entrepreneurial skills, particularly regarding their perceived importance and acquisition methods. The survey revealed that nearly three-quarters of interpreters consider entrepreneurship to be equally important as other interpreter competencies.... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | tlumočení|podnikatelské kompetence|kompetenční model tlumočníka|vzdělávání tlumočníků|trh s tlumočnickými službami|tlumočníci na volné noze | cs_CZ |
dc.subject | interpreting|entrepreneurship|model of interpreter competence|interpreter training|interpreting market|freelance interpreters | en_US |
dc.title | Rozvíjení podnikatelských kompetencí při přípravě budoucích tlumočníků | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-28 | |
dc.description.department | Institute of Translation Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav translatologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 267860 | |
dc.title.translated | Developing Entrepreneurship in Interpreter Training | en_US |
dc.contributor.referee | Molchan, Maria | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Interpreting Studies: Czech - English - Interpreting Studies:Czech - Russian | en_US |
thesis.degree.discipline | Tlumočnictví: čeština - angličtina - Tlumočnictví: čeština - ruština | cs_CZ |
thesis.degree.program | Interpreting Studies | en_US |
thesis.degree.program | Tlumočnictví | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav translatologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Translation Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Tlumočnictví: čeština - angličtina - Tlumočnictví: čeština - ruština | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Interpreting Studies: Czech - English - Interpreting Studies:Czech - Russian | en_US |
uk.degree-program.cs | Tlumočnictví | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Interpreting Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá tématem rozvíjení podnikatelských kompetencí ve výuce tlumočníků, kterému dosud nebyla v českém odborném diskursu věnována větší pozornost. V teoretické části si pokládá otázku, zda studenti tlumočení potřebují podnikatelské kompetence. Na základě analýzy kompetenčních modelů tlumočníka, současného trhu s tlumočnickými službami a dat o uplatnění absolventů tlumočení na pracovním trhu vyvozuje, že většina tlumočníků na českém trhu působí jako nezávislí profesionálové (na volné noze), a podnikatelské kompetence tak představují nezbytnou součást jejich profesní výbavy. Práce dále analyzuje současný stav rozvíjení podnikatelských kompetencí ve výuce tlumočníků se zaměřením na dva české vysokoškolské programy tlumočnictví - na Univerzitě Karlově a Univerzitě Palackého v Olomouci - a mapuje dosavadní výzkum v oblasti rozvíjení podnikatelských kompetencí ve výuce tlumočníků včetně některých konkrétních návrhů a strategií. Součástí empirické části této práce je vlastní výzkum, který probíhal formou dotazníkového šetření mezi českými tlumočníky a studenty tlumočení a jehož hlavním cílem bylo zmapovat, jak tlumočníci vnímají podnikatelské kompetence z hlediska jejich důležitosti pro výkon tlumočnické profese a způsob, jakým si tyto kompetence osvojují. Výzkum ukázal, že téměř... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis focuses on the development of entrepreneurship in interpreter training, a topic that remains largely unexplored in Czech academic research. In its theoretical section, the thesis explores whether interpreting students need entrepreneurial skills, drawing on analyses of models of interpreter competence, current market conditions, and graduate employment data. The analysis shows that the majority of interpreters in the Czech market work as freelancers, making entrepreneurship an essential part of an interpreter's skill set. The thesis also examines current approaches to entrepreneurial skills development in interpreter training, focusing on two Czech university interpreting programs at Charles University and Palacký University Olomouc. It reviews existing research in this field, including proposed methodologies and strategies for integrating entrepreneurial training into interpreter education. The empirical section consists of a survey conducted among Czech professional interpreters and interpreting students, examining their attitudes toward entrepreneurial skills, particularly regarding their perceived importance and acquisition methods. The survey revealed that nearly three-quarters of interpreters consider entrepreneurship to be equally important as other interpreter competencies.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav translatologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |