Způsob užívání video on demand platforem českým dospívajícím publikem
The use of video on demand platforms by Czech teenage audiences
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196865Identifikátory
SIS: 269476
Kolekce
- Kvalifikační práce [18349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Miessler, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
29. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato bakalářská práce se zabývá zkoumáním způsobů, jakými české dospívající publikum využívá platformy videa na vyžádání (VOD). Teoretická část představuje klíčové pojmy související s videem na vyžádání, popisuje jednotlivé obchodní modely a analyzuje mediální chování spojené s těmito platformami. Pozornost je věnována tématům, jako je sdílení účtů, motivace ke sledování, binge-watching, mediální multitasking, soustředěné a nesoustředěné sledování, nebo situace, místa a zařízení využívaná pro sledování obsahu. K řešení výzkumné části bylo využito dotazníkové šetření ve věkové skupině 15-20 let. Provedený výzkum pomohl poodhalit, jak si publikum platformy vybírá, jaké konkrétně užívá, kdy a jak často je využívá a s kým sdílí účty. Dále přinesl informace o zařízeních používaných ke sledování, místech, kde ke sledování dochází v domácnosti i mimo ni a o motivacích k opakovanému sledování. Výzkum také odhalil stinné stránky spojené s užívání VOD, dále informace o fenoménu binge-watching a nesoustředěném sledování a zmapoval výhody a nevýhody individuálního i kolektivního sledování. Získaná data jsou zasazena do teoretického rámce a reflektují širší trendy v chování dospívající generace. Práce tak přispívá k porozumění vlivu dynamického rozvoje digitálních technologií na návyky a mediální praktiky mladé...
This bachelor thesis explores the ways in which Czech teenage audiences use video on demand (VOD) platforms. The theoretical part introduces key concepts related to VOD, describes different business models and analyses the media behaviour associated with these platforms. Attention is paid to topics such as account sharing, viewing motivations, binge- watching, media multitasking, focused and unfocused viewing, or the situations, locations and devices used to watch content. A questionnaire survey was used to address the research part in the age group 15-20 years. The research conducted helped to reveal how the audience chooses the platforms, which ones they specifically use, when and how often they use them, and with whom they share accounts. It also provided information on the devices used for viewing, the locations where viewing occurs both inside and outside the home, and motivations for repeat viewing. The research also revealed the downsides associated with VOD use, as well as information on the phenomenon of binge-watching and unfocused viewing, and mapped the advantages and disadvantages of individual and collective viewing. The data collected are set within a theoretical framework and reflect broader trends in adolescent behaviour. The work thus contributes to understanding the impact of the...