dc.contributor.advisor | Němec, Zbyněk | |
dc.creator | Valentová, Barbora | |
dc.date.accessioned | 2025-02-17T10:07:04Z | |
dc.date.available | 2025-02-17T10:07:04Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196775 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zaměřuje na komunikaci dětí s poruchou autistického spektra s narušením funkční řeči při návštěvě dětského praktického lékaře. Hlavním cílem bylo identifikovat osvědčené komunikační strategie, které lékaři využívají při práci s těmito dětmi, zmapovat roli rodičů během vyšetření a prozkoumat metody přípravy, které mohou minimalizovat stres dítěte a zvýšit efektivitu návštěvy. Výzkum zahrnoval i specifické postupy a pomůcky, které usnadňují vyšetření a zlepšují komunikaci. K získání dat byly využity polostrukturované rozhovory s dětskými praktickými lékaři a rodiči dětí s PAS. Analýza rozhovorů odhalila klíčové oblasti a poznatky. Z výsledků vyplývá, že lékaři považují za jedny z nejdůležitějších bodů zapojení rodičů, využívání jednoduché a přizpůsobené řeči, vizualizační materiály, klidný přístup a respektování individuálních potřeb dítěte. Rodiče jsou považováni za klíčovou součást komunikace, nejen jako prostředníci, ale i jako zdroj emoční podpory. Významná je také jejich aktivní účast v rámci přípravy dítěte na vyšetření, která je zásadní pro minimalizaci stresu a zefektivnění návštěvy. Často zahrnuje simulace doma, používání obrázků nebo videí a detailní plánování návštěvy. Celkově se ukazuje, že nejúčinnější metody a pomůcky jsou ty, které jsou přizpůsobené... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor thesis focuses on the communication of children with autism spectrum disorder with impaired functional speech during visits to pediatricians. The main objective was to identify effective communication strategies used by doctors when working with these children, to map the role of parents during the examination, and to explore preparation methods that can minimize stress and increase the effectiveness of the visit. The research also included specific procedures and tools that facilitate the examination and improve communication. Data was collected through semi-structured interviews with pediatricians and parents of children with ASD. The analysis of the interviews revealed key areas and insights. The results indicate that doctors consider the involvement of parents, the use of simple and adapted language, visual aids, a calm approach, and respect for the individual needs of the child as some of the most important factors. Parents are seen as a crucial part of communication, not only as intermediaries but also as sources of emotional support. Their active participation in preparing the child for the examination is also significant, as it plays a crucial role in minimizing stress and making the visit more effective. This preparation often includes simulations at home, the use of pictures... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | komunikace | cs_CZ |
dc.subject | PAS | cs_CZ |
dc.subject | narušená funkční řeč | cs_CZ |
dc.subject | návštěva dětského praktického lékaře | cs_CZ |
dc.subject | communication | en_US |
dc.subject | ASD | en_US |
dc.subject | impaired functional language | en_US |
dc.subject | visit at the pediatrician | en_US |
dc.title | Komunikace dítěte s PAS s narušením funkční řeči při návštěvě dětského praktického lékaře | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-27 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 277531 | |
dc.title.translated | Communication of a child with autism with impaired functional language impairment during a visit to the pediatrician | en_US |
dc.contributor.referee | Bernoldová, Jana | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zaměřuje na komunikaci dětí s poruchou autistického spektra s narušením funkční řeči při návštěvě dětského praktického lékaře. Hlavním cílem bylo identifikovat osvědčené komunikační strategie, které lékaři využívají při práci s těmito dětmi, zmapovat roli rodičů během vyšetření a prozkoumat metody přípravy, které mohou minimalizovat stres dítěte a zvýšit efektivitu návštěvy. Výzkum zahrnoval i specifické postupy a pomůcky, které usnadňují vyšetření a zlepšují komunikaci. K získání dat byly využity polostrukturované rozhovory s dětskými praktickými lékaři a rodiči dětí s PAS. Analýza rozhovorů odhalila klíčové oblasti a poznatky. Z výsledků vyplývá, že lékaři považují za jedny z nejdůležitějších bodů zapojení rodičů, využívání jednoduché a přizpůsobené řeči, vizualizační materiály, klidný přístup a respektování individuálních potřeb dítěte. Rodiče jsou považováni za klíčovou součást komunikace, nejen jako prostředníci, ale i jako zdroj emoční podpory. Významná je také jejich aktivní účast v rámci přípravy dítěte na vyšetření, která je zásadní pro minimalizaci stresu a zefektivnění návštěvy. Často zahrnuje simulace doma, používání obrázků nebo videí a detailní plánování návštěvy. Celkově se ukazuje, že nejúčinnější metody a pomůcky jsou ty, které jsou přizpůsobené... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis focuses on the communication of children with autism spectrum disorder with impaired functional speech during visits to pediatricians. The main objective was to identify effective communication strategies used by doctors when working with these children, to map the role of parents during the examination, and to explore preparation methods that can minimize stress and increase the effectiveness of the visit. The research also included specific procedures and tools that facilitate the examination and improve communication. Data was collected through semi-structured interviews with pediatricians and parents of children with ASD. The analysis of the interviews revealed key areas and insights. The results indicate that doctors consider the involvement of parents, the use of simple and adapted language, visual aids, a calm approach, and respect for the individual needs of the child as some of the most important factors. Parents are seen as a crucial part of communication, not only as intermediaries but also as sources of emotional support. Their active participation in preparing the child for the examination is also significant, as it plays a crucial role in minimizing stress and making the visit more effective. This preparation often includes simulations at home, the use of pictures... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |