Zobrazit minimální záznam

The perspective of anachronic conception of history and its impact on the "story" of Czech art
dc.contributor.advisorKonečný, Lubomír
dc.creatorSkopalová, Eva
dc.date.accessioned2025-02-17T09:59:50Z
dc.date.available2025-02-17T09:59:50Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196754
dc.description.abstract(česky) Práce se věnuje problematice nelineárního času, anachronismu, v československém uměleckohistorickém myšlení převážně v třicátých a čtyřicátých letech. Uvažuje nejprve předpoklady historického a uměleckohistorického myšlení o čase především u francouzských autorů, z něhož se rozvinulo svébytné uvažování o nelineárním čase. Autorka práce tyto úvahy vkládá do kontextu tzv. dějin citlivosti, jež se zaměřují na zkoumání emocí. Afektivita je právě tím, přes co můžeme vnímat jinou časovost uměleckých děl. S tímto předpokladem se vrací k československému myšlení třicátých a čtyřicátých let, tedy podobně jako se zahraniční autoři zaměřují na zkoumání jiné časovosti modernity, na jejímž základě budují nelineární úvahy o dějinách. Ve třech vrstvách se věnuje několika klíčovým přístupům: První vrstva se zaměřuje na publikaci Josefa Čapka Kulhavý poutník (1936), v níž malíř rozvíjí úvahy o věčnosti a čase. Druhá vrstva se věnuje situování dějin v tektonice času skrze umění při časopise Kvart a především úvahy Václava Navrátila, které otevírají filozofické otázky o virtualitě dějin a možnosti pohledu na umělecká díla. Třetí vrstva se zaměřuje na uměleckohistorické myšlení, jehož jádrem je vztah úvahy Václava Viléma Štecha k dílu Henri Focillona. Všechny tyto vrstvy prokazují vitálnost nelineárních úvah o...cs_CZ
dc.description.abstract(in English): The thesis focuses on a problem of non-linear time, the so-called anachronism, in Czechoslovak art-historical thought, especially in the 1930s and 1940s. Firstly, it focuses on premises of historical and art-historical thinking about time, mainly in French intellectual writing, from which unique theories about non-linear time developed. The author places these considerations within the context of the so-called history of sensibility (histoire des sensibilités), which focuses on exploring emotions. Therefore, we can perceive the distinct temporality of works of art through affectivity. With this assumption, she returns to the Czechoslovak thinking of the 1930s and 1940s, i. e. similarly as foreign authors focus on exploring the different temporality of modernity, since which they build non-linear accounts of history. The thesis analyses several key approaches in three layers: the first layer focuses on Josef Čapek's publication A Limping Wanderer (Kulhavý poutník, 1936), in which the painter developed his reflections on eternity and time. The second layer is devoted to the situating of history in the tectonics of time through art approaches presented in the magazine Kvart, and especially Václav Navrátil's philosophy, which opened questions about the virtuality of history and the new...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectanachronismus|nelineární čas|Československo|modernita|abstrakce|Josef Čapek|časopis Kvart|Henri Focillon|Václav Vilém Štech|Václav Navrátilcs_CZ
dc.subjectanachronism|non-linear time|Czechoslovakia|modernity|abstraction|Josef Čapek|magazine Kvart|Henri Focillon|Václav Vilém Štech|Václav Navrátilen_US
dc.titlePerspektiva anachronického pojetí dějin a její dopad na "příběh" českého výtvarného uměnícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-27
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId182172
dc.title.translatedThe perspective of anachronic conception of history and its impact on the "story" of Czech arten_US
dc.contributor.refereeBartlová, Milena
dc.contributor.refereeFedrová, Stanislava
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programHistory of Visual Artsen_US
thesis.degree.programDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Visual Artsen_US
uk.degree-program.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Visual Artsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.cs(česky) Práce se věnuje problematice nelineárního času, anachronismu, v československém uměleckohistorickém myšlení převážně v třicátých a čtyřicátých letech. Uvažuje nejprve předpoklady historického a uměleckohistorického myšlení o čase především u francouzských autorů, z něhož se rozvinulo svébytné uvažování o nelineárním čase. Autorka práce tyto úvahy vkládá do kontextu tzv. dějin citlivosti, jež se zaměřují na zkoumání emocí. Afektivita je právě tím, přes co můžeme vnímat jinou časovost uměleckých děl. S tímto předpokladem se vrací k československému myšlení třicátých a čtyřicátých let, tedy podobně jako se zahraniční autoři zaměřují na zkoumání jiné časovosti modernity, na jejímž základě budují nelineární úvahy o dějinách. Ve třech vrstvách se věnuje několika klíčovým přístupům: První vrstva se zaměřuje na publikaci Josefa Čapka Kulhavý poutník (1936), v níž malíř rozvíjí úvahy o věčnosti a čase. Druhá vrstva se věnuje situování dějin v tektonice času skrze umění při časopise Kvart a především úvahy Václava Navrátila, které otevírají filozofické otázky o virtualitě dějin a možnosti pohledu na umělecká díla. Třetí vrstva se zaměřuje na uměleckohistorické myšlení, jehož jádrem je vztah úvahy Václava Viléma Štecha k dílu Henri Focillona. Všechny tyto vrstvy prokazují vitálnost nelineárních úvah o...cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The thesis focuses on a problem of non-linear time, the so-called anachronism, in Czechoslovak art-historical thought, especially in the 1930s and 1940s. Firstly, it focuses on premises of historical and art-historical thinking about time, mainly in French intellectual writing, from which unique theories about non-linear time developed. The author places these considerations within the context of the so-called history of sensibility (histoire des sensibilités), which focuses on exploring emotions. Therefore, we can perceive the distinct temporality of works of art through affectivity. With this assumption, she returns to the Czechoslovak thinking of the 1930s and 1940s, i. e. similarly as foreign authors focus on exploring the different temporality of modernity, since which they build non-linear accounts of history. The thesis analyses several key approaches in three layers: the first layer focuses on Josef Čapek's publication A Limping Wanderer (Kulhavý poutník, 1936), in which the painter developed his reflections on eternity and time. The second layer is devoted to the situating of history in the tectonics of time through art approaches presented in the magazine Kvart, and especially Václav Navrátil's philosophy, which opened questions about the virtuality of history and the new...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.contributor.consultantDienstbier, Jan
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV