Perspektiva anachronického pojetí dějin a její dopad na "příběh" českého výtvarného umění
The perspective of anachronic conception of history and its impact on the "story" of Czech art
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196754Identifikátory
SIS: 182172
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Dienstbier, Jan
Oponent práce
Bartlová, Milena
Fedrová, Stanislava
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
27. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
anachronismus|nelineární čas|Československo|modernita|abstrakce|Josef Čapek|časopis Kvart|Henri Focillon|Václav Vilém Štech|Václav NavrátilKlíčová slova (anglicky)
anachronism|non-linear time|Czechoslovakia|modernity|abstraction|Josef Čapek|magazine Kvart|Henri Focillon|Václav Vilém Štech|Václav Navrátil(česky) Práce se věnuje problematice nelineárního času, anachronismu, v československém uměleckohistorickém myšlení převážně v třicátých a čtyřicátých letech. Uvažuje nejprve předpoklady historického a uměleckohistorického myšlení o čase především u francouzských autorů, z něhož se rozvinulo svébytné uvažování o nelineárním čase. Autorka práce tyto úvahy vkládá do kontextu tzv. dějin citlivosti, jež se zaměřují na zkoumání emocí. Afektivita je právě tím, přes co můžeme vnímat jinou časovost uměleckých děl. S tímto předpokladem se vrací k československému myšlení třicátých a čtyřicátých let, tedy podobně jako se zahraniční autoři zaměřují na zkoumání jiné časovosti modernity, na jejímž základě budují nelineární úvahy o dějinách. Ve třech vrstvách se věnuje několika klíčovým přístupům: První vrstva se zaměřuje na publikaci Josefa Čapka Kulhavý poutník (1936), v níž malíř rozvíjí úvahy o věčnosti a čase. Druhá vrstva se věnuje situování dějin v tektonice času skrze umění při časopise Kvart a především úvahy Václava Navrátila, které otevírají filozofické otázky o virtualitě dějin a možnosti pohledu na umělecká díla. Třetí vrstva se zaměřuje na uměleckohistorické myšlení, jehož jádrem je vztah úvahy Václava Viléma Štecha k dílu Henri Focillona. Všechny tyto vrstvy prokazují vitálnost nelineárních úvah o...
(in English): The thesis focuses on a problem of non-linear time, the so-called anachronism, in Czechoslovak art-historical thought, especially in the 1930s and 1940s. Firstly, it focuses on premises of historical and art-historical thinking about time, mainly in French intellectual writing, from which unique theories about non-linear time developed. The author places these considerations within the context of the so-called history of sensibility (histoire des sensibilités), which focuses on exploring emotions. Therefore, we can perceive the distinct temporality of works of art through affectivity. With this assumption, she returns to the Czechoslovak thinking of the 1930s and 1940s, i. e. similarly as foreign authors focus on exploring the different temporality of modernity, since which they build non-linear accounts of history. The thesis analyses several key approaches in three layers: the first layer focuses on Josef Čapek's publication A Limping Wanderer (Kulhavý poutník, 1936), in which the painter developed his reflections on eternity and time. The second layer is devoted to the situating of history in the tectonics of time through art approaches presented in the magazine Kvart, and especially Václav Navrátil's philosophy, which opened questions about the virtuality of history and the new...