Klima v hodinách tělesné výchovy: replikace, triangulace a elaborace analýzy dat dotazníkového šetření
Climate in physical education lessons - replication, triangulation, and elaboration of questionnaire survey data analysis
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196648Identifikátory
SIS: 271121
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Taušová, Jitka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
23. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tělesná výchova, klima, postoj, pohyb, sport, fyzická zdatnostKlíčová slova (anglicky)
physical education, climate, attitude, movement, sport, physical abilityDiplomová práce zkoumá klima v hodinách tělesné výchovy v nových a širších souvislostech, než je zvykem v předchozích studiích, a to na základě replikace, triangulace a elaborace. Ústředním tématem jsou zde postoje žáků 2. stupně základních škol a středních škol vzhledem k pohlaví, věku a dalším méně prozkoumaným proměnným, jako je vliv rodičů, vztah k učitelům a spolužákům, různá kognitivní přesvědčení, mimoškolní aktivity, vnímaná obtížnost předmětu nebo fyzická zdatnost. Práce doplňuje dřívější práci bakalářskou a další české i zahraniční výzkumy, které jsou důkladně prozkoumány v části teoretických východisek. Empirická část je vedena kvantitativním způsobem a pracuje s daty od 290 respondentů ze 4 pražských škol pomocí postojového dotazníku a motorické zkoušky, které byly sestaveny a vytvořeny v rámci projektu organizace Cirqueon. Dále je využit klimatický dotazník od Ježka a Mareše a Hrabalův sociometricko-ratingový dotazník. V rámci replikace jsou aplikovány původní postupy na nová data, což umožňuje následnou triangulaci v podobě srovnání výsledků dat ze současné a původní analýzy. Elaborace spočívá v rozšíření teoretické základny o hlubší prozkoumání témat, připojení souvislosti postoje k tělesné výchově s fyzickou zdatností a použití dvojdimenzionálního (afektivní, kognitivní složka) i...
This thesis examines the climate in physical education classes in a new and broader context than is usual in previous studies, based on replication, triangulation and elaboration. The central theme here is the attitudes of primary and secondary school pupils in relation to gender age and other less explored variables such as parental influence, relationships with teachers and classmates, different cognitive beliefs, extra-curricular activities, perceived difficulty of the subject or physical fitness. The thesis complements the earlier bachelor's thesis and other Czech and foreign research, which are thoroughly examined in the theoretical background section. The empirical part is conducted in a quantitative way and collects data from 290 respondents from 4 Prague schools using an attitude questionnaire and a motor test, which were designed and developed within the framework of a project by the Cirqueon organization, as well as using the climate questionnaire by Ježek and Mareš and Hrabal's sociometric-rating questionnaire. In the replication, the original procedures are applied to the new data, which allows for subsequent triangulation in the form of comparing the results of the data from the current and original analyses. Elaboration consists of expanding the theoretical base by exploring the...