Zobrazit minimální záznam

Experiences of offspring of parents with visual impairment
dc.contributor.advisorPresslerová, Pavla
dc.creatorParkanová, Eva
dc.date.accessioned2025-02-13T09:56:51Z
dc.date.available2025-02-13T09:56:51Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196646
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na prozkoumání a porozumění zkušenostem potomků rodičů se zrakovým postižením, a to především ve vztahu k jejich dětství a dospívání. Toto téma představuje dosud málo prozkoumanou oblast, jejíž zpracování přispívá k hlubšímu pochopení specifických životních zkušeností této skupiny. V teoretické části je popsán dosavadní výzkum zaměřený na rodiče s různými typy postižení a jejich potomky, přičemž zvláštní důraz je kladen na výzvy, které se při zkoumání tohoto tématu objevují. Součástí teoretické části jsou také klíčové fenomény, jež se často objevují ve zkušenostech potomků, jako je narušení očekávaného životního běhu, stigma, role dítěte jako asistenta či význam rodinných vazeb. Výzkum využívá interpretativní fenomenologickou analýzu (IPA), která umožňuje detailní kvalitativní vhled do individuálních prožitků. Výzkumný vzorek tvoří čtyři mladí dospělí ve věku 19-26 let, kteří od narození vyrůstali s nevidomým rodičem. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a analyzována z perspektivy jednotlivých nositelů zkušeností. Následně byla zpracována syntéza sdílených vzorců a esence těchto zkušeností. Zjištění odhalila několik klíčových témat v životě potomků rodičů se zrakovým postižením, mezi nimiž vynikají emoční ambivalence, sociální...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis aims to explore and understand the experience of offspring of parents with visual impairment, particularly in relation to their childhood and adolescence. This topic represents a previously under-researched area, the development of which contributes to a deeper understanding of the specific life experiences of this group. The theoretical section describes the research that has been conducted to date on topic of parents with different types of disabilities and their offspring, with a particular focus on the challenges that arise when investigating this topic. Also included in the theoretical section are key phenomena that often appear in the experiences of offspring, such as disruption of the expected life course, stigma, the role of the child as an assistant, and the importance of family bonds. The research is based on interpretive phenomenological analysis (IPA), which provides detailed qualitative insight into individual experiences. The research sample consists of four young adults aged 19-26 who have grown up with a blind parent since birth. Data was collected through semi-structured interviews and analyzed from the perspective of the respective offsprings. Subsequently, a synthesis of the shared patterns and essence of these experiences was performed. Findings revealed several key...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectrodiče se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.subjectpotomcics_CZ
dc.subjectmladí dospělícs_CZ
dc.subjectinterpretativní fenomenologická analýzacs_CZ
dc.subjectambivalencecs_CZ
dc.subjectkomunitacs_CZ
dc.subjectšikanacs_CZ
dc.subjectparents with visual impairmenten_US
dc.subjectoffspringsen_US
dc.subjectyoung adultsen_US
dc.subjectinterpretive phenomenological analysisen_US
dc.subjectambivalenceen_US
dc.subjectcommunityen_US
dc.subjectbullyingen_US
dc.titleZkušenosti potomků rodičů se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-23
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId258030
dc.title.translatedExperiences of offspring of parents with visual impairmenten_US
dc.contributor.refereeŠvamberk Šauerová, Markéta
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na prozkoumání a porozumění zkušenostem potomků rodičů se zrakovým postižením, a to především ve vztahu k jejich dětství a dospívání. Toto téma představuje dosud málo prozkoumanou oblast, jejíž zpracování přispívá k hlubšímu pochopení specifických životních zkušeností této skupiny. V teoretické části je popsán dosavadní výzkum zaměřený na rodiče s různými typy postižení a jejich potomky, přičemž zvláštní důraz je kladen na výzvy, které se při zkoumání tohoto tématu objevují. Součástí teoretické části jsou také klíčové fenomény, jež se často objevují ve zkušenostech potomků, jako je narušení očekávaného životního běhu, stigma, role dítěte jako asistenta či význam rodinných vazeb. Výzkum využívá interpretativní fenomenologickou analýzu (IPA), která umožňuje detailní kvalitativní vhled do individuálních prožitků. Výzkumný vzorek tvoří čtyři mladí dospělí ve věku 19-26 let, kteří od narození vyrůstali s nevidomým rodičem. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a analyzována z perspektivy jednotlivých nositelů zkušeností. Následně byla zpracována syntéza sdílených vzorců a esence těchto zkušeností. Zjištění odhalila několik klíčových témat v životě potomků rodičů se zrakovým postižením, mezi nimiž vynikají emoční ambivalence, sociální...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims to explore and understand the experience of offspring of parents with visual impairment, particularly in relation to their childhood and adolescence. This topic represents a previously under-researched area, the development of which contributes to a deeper understanding of the specific life experiences of this group. The theoretical section describes the research that has been conducted to date on topic of parents with different types of disabilities and their offspring, with a particular focus on the challenges that arise when investigating this topic. Also included in the theoretical section are key phenomena that often appear in the experiences of offspring, such as disruption of the expected life course, stigma, the role of the child as an assistant, and the importance of family bonds. The research is based on interpretive phenomenological analysis (IPA), which provides detailed qualitative insight into individual experiences. The research sample consists of four young adults aged 19-26 who have grown up with a blind parent since birth. Data was collected through semi-structured interviews and analyzed from the perspective of the respective offsprings. Subsequently, a synthesis of the shared patterns and essence of these experiences was performed. Findings revealed several key...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV