dc.contributor.advisor | Presslerová, Pavla | |
dc.creator | Parkanová, Eva | |
dc.date.accessioned | 2025-02-13T09:56:51Z | |
dc.date.available | 2025-02-13T09:56:51Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196646 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zaměřuje na prozkoumání a porozumění zkušenostem potomků rodičů se zrakovým postižením, a to především ve vztahu k jejich dětství a dospívání. Toto téma představuje dosud málo prozkoumanou oblast, jejíž zpracování přispívá k hlubšímu pochopení specifických životních zkušeností této skupiny. V teoretické části je popsán dosavadní výzkum zaměřený na rodiče s různými typy postižení a jejich potomky, přičemž zvláštní důraz je kladen na výzvy, které se při zkoumání tohoto tématu objevují. Součástí teoretické části jsou také klíčové fenomény, jež se často objevují ve zkušenostech potomků, jako je narušení očekávaného životního běhu, stigma, role dítěte jako asistenta či význam rodinných vazeb. Výzkum využívá interpretativní fenomenologickou analýzu (IPA), která umožňuje detailní kvalitativní vhled do individuálních prožitků. Výzkumný vzorek tvoří čtyři mladí dospělí ve věku 19-26 let, kteří od narození vyrůstali s nevidomým rodičem. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a analyzována z perspektivy jednotlivých nositelů zkušeností. Následně byla zpracována syntéza sdílených vzorců a esence těchto zkušeností. Zjištění odhalila několik klíčových témat v životě potomků rodičů se zrakovým postižením, mezi nimiž vynikají emoční ambivalence, sociální... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis aims to explore and understand the experience of offspring of parents with visual impairment, particularly in relation to their childhood and adolescence. This topic represents a previously under-researched area, the development of which contributes to a deeper understanding of the specific life experiences of this group. The theoretical section describes the research that has been conducted to date on topic of parents with different types of disabilities and their offspring, with a particular focus on the challenges that arise when investigating this topic. Also included in the theoretical section are key phenomena that often appear in the experiences of offspring, such as disruption of the expected life course, stigma, the role of the child as an assistant, and the importance of family bonds. The research is based on interpretive phenomenological analysis (IPA), which provides detailed qualitative insight into individual experiences. The research sample consists of four young adults aged 19-26 who have grown up with a blind parent since birth. Data was collected through semi-structured interviews and analyzed from the perspective of the respective offsprings. Subsequently, a synthesis of the shared patterns and essence of these experiences was performed. Findings revealed several key... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | rodiče se zrakovým postižením | cs_CZ |
dc.subject | potomci | cs_CZ |
dc.subject | mladí dospělí | cs_CZ |
dc.subject | interpretativní fenomenologická analýza | cs_CZ |
dc.subject | ambivalence | cs_CZ |
dc.subject | komunita | cs_CZ |
dc.subject | šikana | cs_CZ |
dc.subject | parents with visual impairment | en_US |
dc.subject | offsprings | en_US |
dc.subject | young adults | en_US |
dc.subject | interpretive phenomenological analysis | en_US |
dc.subject | ambivalence | en_US |
dc.subject | community | en_US |
dc.subject | bullying | en_US |
dc.title | Zkušenosti potomků rodičů se zrakovým postižením | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-23 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 258030 | |
dc.title.translated | Experiences of offspring of parents with visual impairment | en_US |
dc.contributor.referee | Švamberk Šauerová, Markéta | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zaměřuje na prozkoumání a porozumění zkušenostem potomků rodičů se zrakovým postižením, a to především ve vztahu k jejich dětství a dospívání. Toto téma představuje dosud málo prozkoumanou oblast, jejíž zpracování přispívá k hlubšímu pochopení specifických životních zkušeností této skupiny. V teoretické části je popsán dosavadní výzkum zaměřený na rodiče s různými typy postižení a jejich potomky, přičemž zvláštní důraz je kladen na výzvy, které se při zkoumání tohoto tématu objevují. Součástí teoretické části jsou také klíčové fenomény, jež se často objevují ve zkušenostech potomků, jako je narušení očekávaného životního běhu, stigma, role dítěte jako asistenta či význam rodinných vazeb. Výzkum využívá interpretativní fenomenologickou analýzu (IPA), která umožňuje detailní kvalitativní vhled do individuálních prožitků. Výzkumný vzorek tvoří čtyři mladí dospělí ve věku 19-26 let, kteří od narození vyrůstali s nevidomým rodičem. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a analyzována z perspektivy jednotlivých nositelů zkušeností. Následně byla zpracována syntéza sdílených vzorců a esence těchto zkušeností. Zjištění odhalila několik klíčových témat v životě potomků rodičů se zrakovým postižením, mezi nimiž vynikají emoční ambivalence, sociální... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis aims to explore and understand the experience of offspring of parents with visual impairment, particularly in relation to their childhood and adolescence. This topic represents a previously under-researched area, the development of which contributes to a deeper understanding of the specific life experiences of this group. The theoretical section describes the research that has been conducted to date on topic of parents with different types of disabilities and their offspring, with a particular focus on the challenges that arise when investigating this topic. Also included in the theoretical section are key phenomena that often appear in the experiences of offspring, such as disruption of the expected life course, stigma, the role of the child as an assistant, and the importance of family bonds. The research is based on interpretive phenomenological analysis (IPA), which provides detailed qualitative insight into individual experiences. The research sample consists of four young adults aged 19-26 who have grown up with a blind parent since birth. Data was collected through semi-structured interviews and analyzed from the perspective of the respective offsprings. Subsequently, a synthesis of the shared patterns and essence of these experiences was performed. Findings revealed several key... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |