Povinná školní docházka
Compulsory education in czech legal systém
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196598Identifikátory
SIS: 264918
Kolekce
- Kvalifikační práce [14166]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Codl, Daniel
Fakulta / součást
Právnická fakulta
Obor
Právo a právní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra správního práva a správní vědy
Datum obhajoby
22. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Právnická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
povinná školní docházka, školské právo, právo na vzděláníKlíčová slova (anglicky)
compulsory education in czech legal system, education law, right to educationPovinná školní docházka Abstrakt Diplomová práce se věnuje právní úpravě povinné školní docházky v České republice, jakožto specifickému institutu školského práva. Ve svých čtyřech částech analyzuje historický vývoj tohoto institutu, jeho současný právní rámec a identifikuje klíčové problémy spojené s jeho aplikací v praxi. Práce reflektuje také mezinárodní a ústavněprávní aspekty spojené především s právem na vzdělání, což umožňuje zasazení povinné školní docházky do širšího kontextu lidských práv a základních svobod. Práce má tři dílčí, avšak navzájem provázané cíle, a to provést důkladnou analýzu stávající právní úpravy povinné školní docházky, identifikovat klíčové problémy a nejasnosti v současné právní úpravě povinné školní docházky a navrhnout možné změny a zhodnotit změny navrhované jinými a jejich dopad. Stanovení těchto cílů má vést ke zodpovězení výzkumné otázky: Jaké problémy vyplývají ze současné právní úpravy povinné školní docházky? Pro dosažení cílů práce autorka používá doktrinální metody výzkumu, především staví na metodě analytické a filozofické, které jsou užívány při analýze právní úpravy, identifikaci možných změn, navrhování řešení jednotlivých problémů a hodnocení návrhů k vybraným změnám. Práce se snaží jednotlivá témata zasadit do kontextu, k čemuž užívá také metodu historickou a...
Compulsory education in czech legal systém Abstract The thesis focuses on the legal regulation of compulsory education in the Czech republic as a specific institution of educational law. Through its four sections, it analyses the historical development of this institution, its current legal framework, and identifies key issues associated with its practical application. The thesis also reflects international and constitutional aspects primarily related to the right to education, placing compulsory education within the broader context of human rights and fundamental freedoms. The thesis has three interrelated objectives: to conduct a thorough analysis of the current legal regulation of compulsory education, identify key issues and ambiguities in the existing framework, and propose possible amendments while evaluating other suggested changes and their impact. These objectives aim to address the research question: What problems arise from the current legal regulation of compulsory education in the Czech republic? To achieve these goals, the author employs doctrinal research methods, primarily analytical and philosophical methods. These are utilized to analyse the legal framework, identify potential amendments, propose solutions to specific issues, and assess suggested changes. The thesis also employs historical...