Zpátky k asijským kořenům? Dílo Clauda Debussyho (1862-1918) v kontextu čínské hudební modernizace
Back to Asian roots? The work of Claude Debussy (1862-1918) in the context of Chinese musical modernization
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196566Identifikátory
SIS: 194091
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zádrapa, Lukáš
Benická, Janka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny a kultury Asie
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
20. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
čínská hudební modernizace|Claude Debussy|impresionismus|xin yinyue 新音樂Klíčová slova (anglicky)
modernization of Chinese music|Claude Debussy|Impressionism|xin yinyue 新音樂Záměrem disertační práce je zasazení recepce díla Clauda Debussyho do kontextu vývoje čínské Nové hudby (xin yinyue 新音樂) v období od roku 1918 do roku 2018. Práce usiluje o vyvození obecných závěrů týkajících se kontaktů čínské a evropské hudby uplatnitelných v širším kontextu proměn vztahu čínské a západní kultury. Tyto proměny jsou demonstrovány ve dvou perspektivách: zběžně na případu Debussyho kontaktu s asijskou hudbou a posléze detailně v souvislosti s recepcí Debussyho děl v Číně v kontextu tzv. "modernizace čínské hudby" (Zhongguo yinyue xiandaihua 中國音樂現代化) probíhající v Číně od druhé poloviny 19. století až do 80. let 20. století. Cílem práce je též odhalení podstaty unikátního postavení impresionismu v dějinách čínské Nové hudby i nečekaných souvislostí mezi recepcí díla Clauda Debussyho a měnícím se náhledem čínských skladatelů na domácí hudební tradici. Klíčová slova: čínská hudební modernizace; Claude Debussy; impresionismus; xin yinyue 新音樂
The dissertation aims to place the reception of Claude Debussy's work in the context of the development of Chinese New Music (xin yinyue 新音樂) in the period from 1918 to 2018. At the same time, the dissertation seeks to draw general conclusions regarding contacts between Chinese and European music applicable in the wider context of changes in the relationship between Chinese and Western cultures. These changes are demonstrated in two perspectives: briefly on the case of Debussy's contact with Asian music and then in detail in connection with the reception of Debussy's works in China in the context of the so-called "modernization of Chinese music" (Zhongguo yinyue xiandaihua 中國音樂現代化) taking place in China from the second half of the 19th century until the 1980s. The aim of the thesis is also to reveal the essence of the unique position of impressionism in the history of Chinese New music, as well as the unexpected connections between the reception of Claude Debussy's work and the changing view of Chinese composers on the domestic musical tradition. Keywords: modernization of Chinese music; Claude Debussy; Impressionism; xin yinyue 新音樂