Jednočipové počítače ve výuce
Single-board computers in education
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196503Identifikátory
SIS: 265591
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šimák, Boris
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
20. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jednočipové počítače, výuka, programování, embdedded, vývojové desky, mikrokontroléry, Raspberry Pi, Arduino, micro:bit, ESP32, vzdělávací nástroje, algoritmizace, informatické myšlení, didaktické materiály, open-source hardware, IoT (Internet of Things), STEM, praktická výuka, senzory, GPIO, RVP~G, programování v~informatice, digitální technologieKlíčová slova (anglicky)
Microcontrollers, education, programming, embedded systems, development boards, single-board computers, Raspberry Pi, Arduino, micro:bit, ESP32, educational tools, algorithm design, computational thinking, teaching materials, open-source hardware, IoT (Internet of Things), STEM, hands-on learning, sensors, GPIO, national curriculum (RVP~G), programming in computer science, digital technologiesDiplomová práce se věnuje výuce programování s využitím jednočipových počítačů na středních školách a vyšších stupních gymnázia. Analyzuje dostupné didaktické materiály a s nimi související zařízení, která mohou být zapojena do výuky. Součástí práce je vytvoření taxonomie požadavků, návrh vlastní vývojové desky a příprava didaktických materiálů. V závěrečné části je navržený produkt otestován v praktické výuce, přičemž jsou vyhodnoceny výsledky a navrženy úpravy pro budoucí iterace vývojové desky a doprovodných materiálů. Klíčová slova Jednočipové počítače, výuka, programování, embdedded, vývojové desky, mikrokontroléry, Raspberry Pi, Arduino, micro:bit, ESP32, vzdělávací nástroje, algoritmizace, informatické myšlení, didaktické materiály, open-source hardware, IoT (Internet of Things), STEM, praktická výuka, senzory, GPIO, RVP G, programování v informatice, digitální technologie.
The thesis focuses on teaching programming using microcontroller-based systems at secondary schools. It analyzes available didactic materials and related devices that can be integrated into the teaching process. The work includes the creation of a taxonomy of requirements, the design of a custom de- velopment board, and the preparation of accompanying educational materials. In the final part, the device and didactic materials are tested in practical teaching sessions, with the results evaluated and recommendations made for future iterations of the development board and its supplementary materials. Keywords Microcontrollers, education, programming, embedded systems, development boards, single-board com- puters, Raspberry Pi, Arduino, micro:bit, ESP32, educational tools, algorithm design, computatio- nal thinking, teaching materials, open-source hardware, IoT (Internet of Things), STEM, hands-on learning, sensors, GPIO, national curriculum (RVP G), programming in computer science, digital technologies.