Zobrazit minimální záznam

Misconceptions in Informatics Education for Lower Secondary School
dc.contributor.advisorČernochová, Miroslava
dc.creatorRybka, Lukáš
dc.date.accessioned2025-02-10T10:07:35Z
dc.date.available2025-02-10T10:07:35Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196498
dc.description.abstractMisconceptions are part of the cognitive and therefore educational process. They have the potential to strongly influence students' reasoning about problems and lead them to erroneous conclusions. If misconceptions are not addressed during formal education, they persist. In order to work effectively with misconceptions, it is necessary to have an overview of the specific students' misconceptions. Therefore, the aim of this paper is to identify such misconceptions associated with the acquisition of informatics curriculum in lower secondary schools, an age group that is underrepresented in the research, and a set of questions and tasks aimed at identifying them. Identification was done through analysis of available literature and follow-up interviews with informatics teachers. Following the identification of the misconceptions, a set of questions and tasks were developed that can be used in practice to identify them. A list of misconceptions and a follow-up set of tasks were successfully created using the aforementioned methods.en_US
dc.description.abstractMiskoncepce jsou součástí poznávacího, a tedy i vzdělávacího procesu. Mají potenciál silně ovlivňovat rozvažovaní žáků nad problémy a vést je k chybným závěrům. Pokud není miskoncepcím ve výuce věnována pozornost nadále přetrvávají. Pro efektivní práci s miskoncepcemi je nutné mít přehled o konkrétních miskoncepcích u žáků. Cílem této práce je proto identifikovat takové miskoncepce spojené s osvojováním učiva informatiky, které se vyskytují na druhých stupních základních škol, věková skupina, která je ve výzkumu málo zastoupená, a sadu otázek a úloh zaměřených na jejich identifikaci. Identifikace byla provedena pomocí analýzy dostupné literatury a následných rozhovorů s učiteli informatiky. V návaznosti na identifikované miskoncepce byla vytvořena sada otázek a úloh, které je možné využít v praxi k jejich identifikaci. Pomocí zmíněných metod byl úspěšně vytvořen seznam miskoncepcí a navazující sada úloh.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmiskoncepcecs_CZ
dc.subjectdruhý stupeňcs_CZ
dc.subjectinformatikacs_CZ
dc.subjectrozhovorcs_CZ
dc.subjectvýuka informatikycs_CZ
dc.subjectmisconceptionsen_US
dc.subjectsecondary educationen_US
dc.subjectcomputer scienceen_US
dc.subjectinterviewen_US
dc.subjectcomputer science educationen_US
dc.titleMiskoncepce spojené s osvojováním učiva informatiky na 2. stupni základních školcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-20
dc.description.departmentKatedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId270708
dc.title.translatedMisconceptions in Informatics Education for Lower Secondary Schoolen_US
dc.contributor.refereeNovák, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csMiskoncepce jsou součástí poznávacího, a tedy i vzdělávacího procesu. Mají potenciál silně ovlivňovat rozvažovaní žáků nad problémy a vést je k chybným závěrům. Pokud není miskoncepcím ve výuce věnována pozornost nadále přetrvávají. Pro efektivní práci s miskoncepcemi je nutné mít přehled o konkrétních miskoncepcích u žáků. Cílem této práce je proto identifikovat takové miskoncepce spojené s osvojováním učiva informatiky, které se vyskytují na druhých stupních základních škol, věková skupina, která je ve výzkumu málo zastoupená, a sadu otázek a úloh zaměřených na jejich identifikaci. Identifikace byla provedena pomocí analýzy dostupné literatury a následných rozhovorů s učiteli informatiky. V návaznosti na identifikované miskoncepce byla vytvořena sada otázek a úloh, které je možné využít v praxi k jejich identifikaci. Pomocí zmíněných metod byl úspěšně vytvořen seznam miskoncepcí a navazující sada úloh.cs_CZ
uk.abstract.enMisconceptions are part of the cognitive and therefore educational process. They have the potential to strongly influence students' reasoning about problems and lead them to erroneous conclusions. If misconceptions are not addressed during formal education, they persist. In order to work effectively with misconceptions, it is necessary to have an overview of the specific students' misconceptions. Therefore, the aim of this paper is to identify such misconceptions associated with the acquisition of informatics curriculum in lower secondary schools, an age group that is underrepresented in the research, and a set of questions and tasks aimed at identifying them. Identification was done through analysis of available literature and follow-up interviews with informatics teachers. Following the identification of the misconceptions, a set of questions and tasks were developed that can be used in practice to identify them. A list of misconceptions and a follow-up set of tasks were successfully created using the aforementioned methods.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV