dc.contributor.advisor | Černochová, Miroslava | |
dc.creator | Rybka, Lukáš | |
dc.date.accessioned | 2025-02-10T10:07:35Z | |
dc.date.available | 2025-02-10T10:07:35Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196498 | |
dc.description.abstract | Misconceptions are part of the cognitive and therefore educational process. They have the potential to strongly influence students' reasoning about problems and lead them to erroneous conclusions. If misconceptions are not addressed during formal education, they persist. In order to work effectively with misconceptions, it is necessary to have an overview of the specific students' misconceptions. Therefore, the aim of this paper is to identify such misconceptions associated with the acquisition of informatics curriculum in lower secondary schools, an age group that is underrepresented in the research, and a set of questions and tasks aimed at identifying them. Identification was done through analysis of available literature and follow-up interviews with informatics teachers. Following the identification of the misconceptions, a set of questions and tasks were developed that can be used in practice to identify them. A list of misconceptions and a follow-up set of tasks were successfully created using the aforementioned methods. | en_US |
dc.description.abstract | Miskoncepce jsou součástí poznávacího, a tedy i vzdělávacího procesu. Mají potenciál silně ovlivňovat rozvažovaní žáků nad problémy a vést je k chybným závěrům. Pokud není miskoncepcím ve výuce věnována pozornost nadále přetrvávají. Pro efektivní práci s miskoncepcemi je nutné mít přehled o konkrétních miskoncepcích u žáků. Cílem této práce je proto identifikovat takové miskoncepce spojené s osvojováním učiva informatiky, které se vyskytují na druhých stupních základních škol, věková skupina, která je ve výzkumu málo zastoupená, a sadu otázek a úloh zaměřených na jejich identifikaci. Identifikace byla provedena pomocí analýzy dostupné literatury a následných rozhovorů s učiteli informatiky. V návaznosti na identifikované miskoncepce byla vytvořena sada otázek a úloh, které je možné využít v praxi k jejich identifikaci. Pomocí zmíněných metod byl úspěšně vytvořen seznam miskoncepcí a navazující sada úloh. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | miskoncepce | cs_CZ |
dc.subject | druhý stupeň | cs_CZ |
dc.subject | informatika | cs_CZ |
dc.subject | rozhovor | cs_CZ |
dc.subject | výuka informatiky | cs_CZ |
dc.subject | misconceptions | en_US |
dc.subject | secondary education | en_US |
dc.subject | computer science | en_US |
dc.subject | interview | en_US |
dc.subject | computer science education | en_US |
dc.title | Miskoncepce spojené s osvojováním učiva informatiky na 2. stupni základních škol | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-20 | |
dc.description.department | Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 270708 | |
dc.title.translated | Misconceptions in Informatics Education for Lower Secondary School | en_US |
dc.contributor.referee | Novák, Jaroslav | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Information and Communication Technology for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Miskoncepce jsou součástí poznávacího, a tedy i vzdělávacího procesu. Mají potenciál silně ovlivňovat rozvažovaní žáků nad problémy a vést je k chybným závěrům. Pokud není miskoncepcím ve výuce věnována pozornost nadále přetrvávají. Pro efektivní práci s miskoncepcemi je nutné mít přehled o konkrétních miskoncepcích u žáků. Cílem této práce je proto identifikovat takové miskoncepce spojené s osvojováním učiva informatiky, které se vyskytují na druhých stupních základních škol, věková skupina, která je ve výzkumu málo zastoupená, a sadu otázek a úloh zaměřených na jejich identifikaci. Identifikace byla provedena pomocí analýzy dostupné literatury a následných rozhovorů s učiteli informatiky. V návaznosti na identifikované miskoncepce byla vytvořena sada otázek a úloh, které je možné využít v praxi k jejich identifikaci. Pomocí zmíněných metod byl úspěšně vytvořen seznam miskoncepcí a navazující sada úloh. | cs_CZ |
uk.abstract.en | Misconceptions are part of the cognitive and therefore educational process. They have the potential to strongly influence students' reasoning about problems and lead them to erroneous conclusions. If misconceptions are not addressed during formal education, they persist. In order to work effectively with misconceptions, it is necessary to have an overview of the specific students' misconceptions. Therefore, the aim of this paper is to identify such misconceptions associated with the acquisition of informatics curriculum in lower secondary schools, an age group that is underrepresented in the research, and a set of questions and tasks aimed at identifying them. Identification was done through analysis of available literature and follow-up interviews with informatics teachers. Following the identification of the misconceptions, a set of questions and tasks were developed that can be used in practice to identify them. A list of misconceptions and a follow-up set of tasks were successfully created using the aforementioned methods. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |