Podpora seberegulace pedagogů a snižování stresu v prostředí základní školy
Supporting Self-regulation and Reducing Stress of Teachers in Elementary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196482Identifikátory
SIS: 247488
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tirpák, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
program na snižování stresu, relaxace, seberegulace, stres, učitel, wellbeingKlíčová slova (anglicky)
stress reduction program, relaxation, self-regulation, stress, teacher, wellbeingTato diplomová práce se zabývá jednou z možností podpory seberegulace a snižování stresu pedagogů v prostředí základní školy, a to prostřednictvím uceleného programu podporujícího seberegulaci. Cílem této práce bylo sestavit program zaměřený na snižování stresu pedagogů, pilotně jej aplikovat a následně zkoumat jeho dopad na účastníky se zaměřením na školní prostředí. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy a teoretická východiska. Popisuje realizovaný program, jeho cíle, náplň a použité teoretické rámce stresu. K dosažení výzkumného cíle byla použita smíšená metoda výzkumu. Byly formulovány výzkumné otázky s cílem zjistit konkrétní dopad programu na účastníky ve vztahu k jejich prožívanému stresu, analyzovat míru aplikace teoretických znalostí a praktických dovedností získaných v programu, a identifikovat konkrétní doporučení pro jeho implementaci. Participanti výzkumu byli pedagogové vybrané základní školy a školní psycholog. Kvantitativní část výzkumu byla provedena metodou standardizovaného dotazníku ve dvou etapách. Zjištěná data byla komparována a vyhodnocena. Výsledky ukázaly pozitivní dopad programu, přičemž změna byla zaznamenána v poklesu vnímaného stresu, zejména v oblasti snížení obecných pocitů stresu a nervozity. Kvalitativní výzkum byl uskutečněn formou polostrukturovaného...
This thesis explores one of the possibilities of promoting self-regulation and reducing teacher stress in the elementary school environment through a comprehensive programme supporting selfregulation. The aim of this thesis was to design a programme aimed at reducing educator stress, pilot it and then examine its impact on the participants with a focus on the school environment. The theoretical part of the thesis defines the basic concepts and theoretical background. It describes the programme implemented, its objectives, its content and the theoretical frameworks of stress that were used. A mixed methods research design was used to achieve the research objective. Research questions were formulated to determine the specific impact of the programme on the participants in relation to their experienced stress, to analyse the extent of application of the theoretical knowledge and practical skills acquired in the programme, and to identify specific recommendations for its implementation. The research participants were the teachers of a selected elementary school and a school psychologist. The quantitative part of the research was conducted using the method of a standardized questionnaire in two stages. The collected data were collated and evaluated. The results showed a positive impact of the programme,...