Zobrazit minimální záznam

The Topic of Conditions and Manifestations of Life in the Teaching of Biology at Lower Secondary School
dc.contributor.advisorPavlasová, Lenka
dc.creatorČambalík, Dušan
dc.date.accessioned2025-02-07T10:11:33Z
dc.date.available2025-02-07T10:11:33Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196468
dc.description.abstractThe thesis deals with the teaching of the topic of conditions and manifestations of life at the 2nd stage of primary school. Its aim was to evaluate, on the basis of pre-tests, post-tests and post-tests with a time interval of one month from teaching, the knowledge of pupils in two parallel classes of 6th grade. In the experimental group, the topic was taught in the form of teaching developing critical thinking. In the control group, the same topic was taught in a frontal form of instruction. For the purpose of this study, lesson preparations were made for both groups for three lessons as well as a didactic test, which was used as a pre-test and post-test for the research. In the initial testing using the pre-test, it was found that the students performed very similarly in both the experimental group and the control group before the topic was taught. The results of the post-test, which was included immediately after the topic was taught, were more different. Better results were obtained by the experimental group in which the teaching was in a form that developed critical thinking. There were also fewer differences in achievement among the students in this group. Thus, the curriculum was better mastered even by pupils with learning difficulties. Also, the results of the post-test administered with a...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá výukou tématu podmínky a projevy života na 2. stupni základní školy. Jejím cílem bylo vyhodnotit na základě pre-testů, post-testů a post-testů s časovým odstupem jednoho měsíce od výuky znalosti žáků ve dvou paralelních třídách 6. ročníku. V experimentální skupině bylo téma odučeno formou výuky rozvíjející kritické myšlení. V kontrolní skupině bylo stejné téma odučeno frontální formou výuky. Pro potřeby této práce byly vytvořeny přípravy na vyučování pro obě skupiny v rozsahu tří vyučovacích hodin a také didaktický test, který byl pro výzkum použit jako pre test i post-test. Při výchozím testování pomocí pre-testu bylo zjištěno, že žáci před výukou tématu dosahovali velmi podobných výsledků jak v experimentální skupině, tak v kontrolní skupině. Výsledky post-testu, který byl zařazen bezprostředně po výuce tématu, se lišily více. Lepších výsledků dosáhla experimentální skupina, ve které výuka proběhla formou rozvíjející kritické myšlení. Také byly mezi žáky této skupiny zjištěny menší rozdíly v dosažených výsledcích. Učivo tedy bylo lépe zvládnuto i žáky se vzdělávacími obtížemi. Také výsledky post-testu aplikovaného s časovým odstupem jednoho měsíce byly lepší v experimentální skupině. Zde se ukázalo, že si žáci vzdělávaní formou výuky rozvíjející kritické myšlení lépe...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectkritické myšlenícs_CZ
dc.subjectvýuka přírodopisucs_CZ
dc.subjectfrontální výukacs_CZ
dc.subjectpodmínky životacs_CZ
dc.subjectprojevy životacs_CZ
dc.subjectdidaktika biologiecs_CZ
dc.subjectcritical thinkingen_US
dc.subjectteaching scienceen_US
dc.subjectfrontal teachingen_US
dc.subjectconditions of lifeen_US
dc.subjectmanifestations of lifeen_US
dc.subjectdidactics of biologyen_US
dc.titleTéma podmínky a projevy života ve výuce biologie na 2. stupni základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-17
dc.description.departmentKatedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId260431
dc.title.translatedThe Topic of Conditions and Manifestations of Life in the Teaching of Biology at Lower Secondary Schoolen_US
dc.contributor.refereeŘíhová, Dagmar
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Biology for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá výukou tématu podmínky a projevy života na 2. stupni základní školy. Jejím cílem bylo vyhodnotit na základě pre-testů, post-testů a post-testů s časovým odstupem jednoho měsíce od výuky znalosti žáků ve dvou paralelních třídách 6. ročníku. V experimentální skupině bylo téma odučeno formou výuky rozvíjející kritické myšlení. V kontrolní skupině bylo stejné téma odučeno frontální formou výuky. Pro potřeby této práce byly vytvořeny přípravy na vyučování pro obě skupiny v rozsahu tří vyučovacích hodin a také didaktický test, který byl pro výzkum použit jako pre test i post-test. Při výchozím testování pomocí pre-testu bylo zjištěno, že žáci před výukou tématu dosahovali velmi podobných výsledků jak v experimentální skupině, tak v kontrolní skupině. Výsledky post-testu, který byl zařazen bezprostředně po výuce tématu, se lišily více. Lepších výsledků dosáhla experimentální skupina, ve které výuka proběhla formou rozvíjející kritické myšlení. Také byly mezi žáky této skupiny zjištěny menší rozdíly v dosažených výsledcích. Učivo tedy bylo lépe zvládnuto i žáky se vzdělávacími obtížemi. Také výsledky post-testu aplikovaného s časovým odstupem jednoho měsíce byly lepší v experimentální skupině. Zde se ukázalo, že si žáci vzdělávaní formou výuky rozvíjející kritické myšlení lépe...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the teaching of the topic of conditions and manifestations of life at the 2nd stage of primary school. Its aim was to evaluate, on the basis of pre-tests, post-tests and post-tests with a time interval of one month from teaching, the knowledge of pupils in two parallel classes of 6th grade. In the experimental group, the topic was taught in the form of teaching developing critical thinking. In the control group, the same topic was taught in a frontal form of instruction. For the purpose of this study, lesson preparations were made for both groups for three lessons as well as a didactic test, which was used as a pre-test and post-test for the research. In the initial testing using the pre-test, it was found that the students performed very similarly in both the experimental group and the control group before the topic was taught. The results of the post-test, which was included immediately after the topic was taught, were more different. Better results were obtained by the experimental group in which the teaching was in a form that developed critical thinking. There were also fewer differences in achievement among the students in this group. Thus, the curriculum was better mastered even by pupils with learning difficulties. Also, the results of the post-test administered with a...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studiícs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV