Aplikované metody pro podporu participace dětí a mládeže se specifickými potřebami do lekcí nového cirkusu
Applied methods to support the participation of children and youth with specific needs in the lessons of the new circus
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196447Identifikátory
SIS: 261424
Kolekce
- Kvalifikační práce [8927]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Vařeková, Jitka
Oponent práce
Nováková, Pavlína
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specifickými potřebami
Katedra / ústav / klinika
Katedra společenskovědního základu v kinantropologii
Datum obhajoby
17. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
cirkusová pedagogika, senzorická integrace, speciální vzdělávacípotřeby, psychomotorikaKlíčová slova (anglicky)
circus pedagogy, sensorics integration, special education needs,psychomotor skillsNázev: Aplikované metody pro podporu participace dětí a mládeže se specifickými potřebami do lekcí nového cirkusu Cíl: Cílem práce bylo sestavit příručku Challenging kids pro lektory na podporu dětí se specifickými potřebami v lekcích nového cirkusu a ověřit její funkčnost. Metody: Výzkum se zaměřil na ověření funkčnosti nově vytvořené příručky a účinnosti jejích doporučení pro práci s dětmi se specifickými potřebami v lekcích nového cirkusu. Cílem bylo podpořit jejich participaci a psychosociální rozvoj. Data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s osmi lektory z novocirkusových center a dvěma pedagogy volného času v České republice. Respondenti prakticky testovali příručku a následně byla analyzována účinnost použitých nástrojů. Výsledky: Výsledky potvrdily funkční a přehlednou strukturu příručky. Byla prokázána účinnost doporučených aktivit založených na principech senzorické integrace v prostředí volnočasového kroužku nového cirkusu. Respondenti ocenili možnost univerzálního využití příručky v různých volnočasových aktivitách a identifikovali její potenciál pro školní prostředí. Efektivita navržených aktivit se projevila okamžitým zlepšením pozornosti, organizovanosti a seberegulačních procesů u dětí. Po finálních úpravách bude příručka připravena k publikaci a distribuci...
Title: Applied Methods for supporting the participation of children and youth with special needs in new circus lessons. Objectives: The aim of the work was to compile a handbook for instructors to support children with special needs in new circus lessons and to verify its functionality. Methods: The research focused on monitoring the functionality of the compiled handbook and the effectiveness of selected recommendations for working with children with special needs in new circus lessons, aimed at supporting their participation and psychosocial development. Data were collected from 8 instructors from new circus centers in the Czech Republic through semi-structured interviews, then analyzed according to the functionality of the tools used. Results: The results confirmed the functionality and clear structure of the manual. The effectiveness of recommended activities based on sensory integration principles was demonstrated in the environment of new circus leisure classes. Respondents appreciated the possibility of universal application of the manual in various leisure activities and identified its potential for the school environment. The effectiveness of the proposed activities was manifested by immediate improvements in children's attention, organization, and self- regulation processes. After final...