dc.contributor.advisor | Peřinová, Radka | |
dc.creator | Adámek, Miroslav | |
dc.date.accessioned | 2025-02-07T10:07:01Z | |
dc.date.available | 2025-02-07T10:07:01Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196444 | |
dc.description.abstract | Title: Attitudes of secondary school pupils towards physical education Problem Research over the past years speaks of an increase in inactivity, sedentary behaviour and a decrease in the level of physical fitness of children. In this context, experts and physical education teachers point to the low level of motivation for physical activity both outside the school environment and in physical education classes, a phenomenon that is reflected in pupils' attitudes towards physical education (PE). Objectives: The aim of this study is to map the current state of attitudes towards physical education among secondary school pupils in Prague and to verify the differences with respect to gender, year of school attended, grade in physical education and declared regular sports activity. Methods: To meet the aim of the study, we chose a quantitative method of questioning through a standardized questionnaire Physical Education Attitude Scale (PEAS), which contains 43 items divided into 4 dimensions. The questions are answered through a five-point Likert scale. The questionnaire is augmented with 4 additional questions. The purposive sample consisted of 376 secondary school pupils from a selected primary school in Prague. The gender of respondents was approximately equally distributed. To test functionality and... | en_US |
dc.description.abstract | Název: Postoje žáků 2. stupně základní školy k tělesné výchově Problém: Výzkumy v průběhu uplynulých let mluví o nárůstu inaktivity, sedavého chování a snižování úrovně tělesné zdatnosti dětí. Odborná veřejnost a učitelé tělesné výchovy v této souvislosti poukazují na nízkou úroveň motivace k pohybovým aktivitám jak mimo školní prostředí, tak v hodinách tělesné výchovy, tento jev se promítá v postoji žáků k tělesné výchově (TV). Cíle: Cílem této práce je zmapovat současný stav postojů k tělesné výchově u žáků 2. stupně základní školy v Praze a ověřit rozdíly vzhledem k pohlaví, navštěvovanému ročníku školy, známce z tělesné výchovy a deklarované pravidelné sportovní aktivitě. Metody: Pro splnění cíle práce jsme zvolili kvantitativní metodu dotazování prostřednictvím standardizovaného dotazníku Physical Education Attitude Scale (PEAS), který obsahuje 43 položek rozdělených do 4 dimenzí. Na otázky se odpovídá prostřednictvím pětibodové Likertovy škály. Dotazník je rozšířen o 4 doplňkové otázky. Zkoumaný záměrný soubor tvořilo 376 žáků 2. stupně vybrané základní školy v Praze. Pohlaví respondentů bylo rozloženo přibližně stejně. Pro ověření funkcionality a srozumitelnosti jsme provedli předvýzkum. Dotazník byl distribuován žákům prostřednictvím platformy Microsoft Forms. Data byla zpracována... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
dc.subject | pubescence | cs_CZ |
dc.subject | pohybová aktivita | cs_CZ |
dc.subject | učitel | cs_CZ |
dc.subject | motivace | cs_CZ |
dc.subject | PEAS | cs_CZ |
dc.subject | pubescence | en_US |
dc.subject | physical activity | en_US |
dc.subject | teacher | en_US |
dc.subject | motivation | en_US |
dc.subject | PEAS | en_US |
dc.title | Postoje žáků 2. stupně základní školy k tělesné výchově. | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-17 | |
dc.description.department | Katedra společenskovědního základu v kinantropologii | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Physical Education and Sport | en_US |
dc.identifier.repId | 254023 | |
dc.title.translated | Attitudes secondary school pupils towards physical education. | en_US |
dc.contributor.referee | Kotlík, Kamil | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Health Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova ke zdraví | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta tělesné výchovy a sportu::Katedra společenskovědního základu v kinantropologii | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Physical Education and Sport::Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta tělesné výchovy a sportu | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Physical Education and Sport | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FTVS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se specializací Výchova ke zdraví | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Health Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství tělesné výchovy pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Název: Postoje žáků 2. stupně základní školy k tělesné výchově Problém: Výzkumy v průběhu uplynulých let mluví o nárůstu inaktivity, sedavého chování a snižování úrovně tělesné zdatnosti dětí. Odborná veřejnost a učitelé tělesné výchovy v této souvislosti poukazují na nízkou úroveň motivace k pohybovým aktivitám jak mimo školní prostředí, tak v hodinách tělesné výchovy, tento jev se promítá v postoji žáků k tělesné výchově (TV). Cíle: Cílem této práce je zmapovat současný stav postojů k tělesné výchově u žáků 2. stupně základní školy v Praze a ověřit rozdíly vzhledem k pohlaví, navštěvovanému ročníku školy, známce z tělesné výchovy a deklarované pravidelné sportovní aktivitě. Metody: Pro splnění cíle práce jsme zvolili kvantitativní metodu dotazování prostřednictvím standardizovaného dotazníku Physical Education Attitude Scale (PEAS), který obsahuje 43 položek rozdělených do 4 dimenzí. Na otázky se odpovídá prostřednictvím pětibodové Likertovy škály. Dotazník je rozšířen o 4 doplňkové otázky. Zkoumaný záměrný soubor tvořilo 376 žáků 2. stupně vybrané základní školy v Praze. Pohlaví respondentů bylo rozloženo přibližně stejně. Pro ověření funkcionality a srozumitelnosti jsme provedli předvýzkum. Dotazník byl distribuován žákům prostřednictvím platformy Microsoft Forms. Data byla zpracována... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: Attitudes of secondary school pupils towards physical education Problem Research over the past years speaks of an increase in inactivity, sedentary behaviour and a decrease in the level of physical fitness of children. In this context, experts and physical education teachers point to the low level of motivation for physical activity both outside the school environment and in physical education classes, a phenomenon that is reflected in pupils' attitudes towards physical education (PE). Objectives: The aim of this study is to map the current state of attitudes towards physical education among secondary school pupils in Prague and to verify the differences with respect to gender, year of school attended, grade in physical education and declared regular sports activity. Methods: To meet the aim of the study, we chose a quantitative method of questioning through a standardized questionnaire Physical Education Attitude Scale (PEAS), which contains 43 items divided into 4 dimensions. The questions are answered through a five-point Likert scale. The questionnaire is augmented with 4 additional questions. The purposive sample consisted of 376 secondary school pupils from a selected primary school in Prague. The gender of respondents was approximately equally distributed. To test functionality and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Katedra společenskovědního základu v kinantropologii | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |