Zobrazit minimální záznam

History and geometric sense of scalar, vector and mixed product
dc.contributor.advisorMošna, František
dc.creatorKindlová, Judita
dc.date.accessioned2025-02-06T11:45:49Z
dc.date.available2025-02-06T11:45:49Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196416
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on scalar, vector and outer product, their history and applications. It aims to introduce the reader to the problems of vector algebra, highlighting the connections both between subjects and between di erent mathematical concepts. It highlights the fact that a single result can be arrived at by many paths, which is why multiple proofs are often given for one theorem. The aim of this bachelor thesis is toconvey in an understandable form the basics of vector calculus, its history and interdisciplinarity. The thesis includes a geometric and algebraic approach as well as a historical and didactic one. The thesis is divided into eight chapters, of which the first six can be informally described as the theoretical part and the final two as the practical part. After a historical introduction, the reader is introduced to the basics of vector algebra, which are developed further in Chapters 3 and 4. An essential element in learning new information is to relate it to both familiar and new facts. Chapters 5 and 6 build on this idea. Chapter 5 discusses mathematicalcontexts that were not appropriate to include in other chapters and is followed by Chapter 6, which promotes interdisciplinarity. Fields such as physics, information technology and geography, which make extensive use of vector...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na skalární, vektorový a smíšený součin, jejich historii a aplikace. Klade si za cíl uvést čtenáře do problematiky vektorové algebry, upozornit na souvislosti jednak mezipředmětové a jednak mezi jednotlivými matematickými koncepty. Poukazuje na fakt, že k jednomu výsledku lze dojít mnoha cestami, proto je často uváděno k jednomu tvrzení vícero odvození. Cílem této bakalářské práce je zprostředkovat srozumitelnou formou základy vektorového počtu, jeho historii a interdisciplinaritu. Práce zahrnuje přístup jak geometrický a algebraický, tak i historický a didaktický. Práce je členěna do osmi kapitol, z čehož lze prvních šest neformálně označit jako teoretickou část a dvě závěrečné jako část praktickou. Po historickém úvodu se čtenář seznamuje se základy vektorové algebry, které jsou rozvedeny dále v kapitolách 3 a 4. Podstatným prvkem při osvojování nových dovedností je jejich propojování jak s těmi známými, tak s novými fakty. O tuto myšlenku se opírají kapitoly 5 a 6. Kapitola 5 pojednává a matematických souvislostech, které se nehodilo zařadit do jiných kapitol, a na ni navazuje kapitola 6, která podporuje interdisciplinaritu. Jsou zde zmíněny obory jako fyzika, informační technologie a geografie, které hojně využívají vektorové algebry. Na vybraných úlohách si v kapitole 7...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvektorcs_CZ
dc.subjectskalární (vnitřní) součincs_CZ
dc.subjectvektorový součincs_CZ
dc.subjectsmíšený součincs_CZ
dc.subjectvnější součincs_CZ
dc.subjectkolmostcs_CZ
dc.subjectdeterminantcs_CZ
dc.subjectobsahcs_CZ
dc.subjectobjemcs_CZ
dc.subjectvectoren_US
dc.subjectscalar (inner) producten_US
dc.subjectvector producten_US
dc.subjectouter producten_US
dc.subjectwedge producten_US
dc.subjectperpendicularityen_US
dc.subjectdeterminanten_US
dc.subjectareaen_US
dc.subjectvolumeen_US
dc.titleHistorie a geometrický smysl skalárního, vektorového a smíšeného součinucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-16
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId277578
dc.title.translatedHistory and geometric sense of scalar, vector and mixed producten_US
dc.contributor.refereeBeran, Filip
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zaměřuje na skalární, vektorový a smíšený součin, jejich historii a aplikace. Klade si za cíl uvést čtenáře do problematiky vektorové algebry, upozornit na souvislosti jednak mezipředmětové a jednak mezi jednotlivými matematickými koncepty. Poukazuje na fakt, že k jednomu výsledku lze dojít mnoha cestami, proto je často uváděno k jednomu tvrzení vícero odvození. Cílem této bakalářské práce je zprostředkovat srozumitelnou formou základy vektorového počtu, jeho historii a interdisciplinaritu. Práce zahrnuje přístup jak geometrický a algebraický, tak i historický a didaktický. Práce je členěna do osmi kapitol, z čehož lze prvních šest neformálně označit jako teoretickou část a dvě závěrečné jako část praktickou. Po historickém úvodu se čtenář seznamuje se základy vektorové algebry, které jsou rozvedeny dále v kapitolách 3 a 4. Podstatným prvkem při osvojování nových dovedností je jejich propojování jak s těmi známými, tak s novými fakty. O tuto myšlenku se opírají kapitoly 5 a 6. Kapitola 5 pojednává a matematických souvislostech, které se nehodilo zařadit do jiných kapitol, a na ni navazuje kapitola 6, která podporuje interdisciplinaritu. Jsou zde zmíněny obory jako fyzika, informační technologie a geografie, které hojně využívají vektorové algebry. Na vybraných úlohách si v kapitole 7...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on scalar, vector and outer product, their history and applications. It aims to introduce the reader to the problems of vector algebra, highlighting the connections both between subjects and between di erent mathematical concepts. It highlights the fact that a single result can be arrived at by many paths, which is why multiple proofs are often given for one theorem. The aim of this bachelor thesis is toconvey in an understandable form the basics of vector calculus, its history and interdisciplinarity. The thesis includes a geometric and algebraic approach as well as a historical and didactic one. The thesis is divided into eight chapters, of which the first six can be informally described as the theoretical part and the final two as the practical part. After a historical introduction, the reader is introduced to the basics of vector algebra, which are developed further in Chapters 3 and 4. An essential element in learning new information is to relate it to both familiar and new facts. Chapters 5 and 6 build on this idea. Chapter 5 discusses mathematicalcontexts that were not appropriate to include in other chapters and is followed by Chapter 6, which promotes interdisciplinarity. Fields such as physics, information technology and geography, which make extensive use of vector...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV