dc.contributor.advisor | Hejlová, Helena | |
dc.creator | Melicharová, Magdaléna | |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T11:44:09Z | |
dc.date.available | 2025-02-06T11:44:09Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196407 | |
dc.description.abstract | Didactic game presents a method which is carried out in the spirit of present pedagogical trends. Teacher can make the teaching more attractive without resigning about the fulfilment of the educational objective. Its part is fastening knowledge, which is achieved by memory learning. This thesis authenticates effectiveness of the didactic game as a fastening activity, while games are being compared to non-gaming fastening. It is action research based on analysis of quantitative and qualitative data. Didactic methods are applied based on plans, which are parts of the text of this thesis. In the theoretical part are interpreted based on research of academic source these topics: developmental specifics of pupils of younger school age, teaching and memory and didactic game. Practical part specifies exploratory design, including method and ethics principles, set of participants and gives plans connected with the realization of teaching. Presentation of the outcome begins with interpretation of quantitative data. This part is followed up by case studies, which includes anamneses of examined pupil (family, personal, school). It is followed by pedagogical reflection. The research showed that with the investigated group, the didactic games were compared to non-gaming approach as more effective tool for... | en_US |
dc.description.abstract | Didaktická hra představuje metodu, která se nese v duchu současných trendů v pedagogice. Pedagog jejím využitím může žákům výuku zatraktivnit, aniž by tím rezignoval na plnění výukového cíle. Jeho součástí je upevnění poznatků, kterého se dosahuje pamětním učením. Tato práce ověřuje efektivnost didaktické hry jakožto upevňovací činnosti, přičemž hry porovnává s neherním upevňováním. Jde o akční výzkum založený na analýze kvantitativních i kvalitativních dat. Didaktické metody jsou uplatněny na základě plánů, které jsou součástí textu práce. V teoretické části jsou vyložena na základě rešerše akademických zdrojů tato témata: vývojová specifika žáků mladšího školního věku, učení a paměť a didaktická hra. Praktická část specifikuje výzkumný design, vč. metod a etických zásad, soubor participantů a uvádí plány spojené s realizací výuky. Prezentace výsledků začíná interpretací kvantitativních dat. Na tuto část navazují kazuistiky, které zahrnují anamnézy zkoumaných žáků (rodinné, osobní, školní). Následuje pedagogická reflexe. Výzkum ukázal, že u zkoumané třídy didaktické hry byly v porovnání s neherním přístupem efektivnějším nástrojem upevnění učiva. Žáci hry vnímali méně jako procvičovací činnost. Ve svých odhadech na výsledek kvízu se žáci převážně podceňovali, a jestliže bylo učivo upevněno hrami,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | didaktická hra | cs_CZ |
dc.subject | pamětní učení | cs_CZ |
dc.subject | žák mladšího školního věku | cs_CZ |
dc.subject | akční výzkum | cs_CZ |
dc.subject | výukový proces | cs_CZ |
dc.subject | Didactic game | en_US |
dc.subject | memory learning | en_US |
dc.subject | a pupil of younger school age | en_US |
dc.subject | action research | en_US |
dc.subject | learning process | en_US |
dc.title | Didaktická hra jako metoda výuky na 1. stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-16 | |
dc.description.department | Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 270836 | |
dc.title.translated | Educational game as a method of teaching at a primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Poche Kargerová, Jana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Didaktická hra představuje metodu, která se nese v duchu současných trendů v pedagogice. Pedagog jejím využitím může žákům výuku zatraktivnit, aniž by tím rezignoval na plnění výukového cíle. Jeho součástí je upevnění poznatků, kterého se dosahuje pamětním učením. Tato práce ověřuje efektivnost didaktické hry jakožto upevňovací činnosti, přičemž hry porovnává s neherním upevňováním. Jde o akční výzkum založený na analýze kvantitativních i kvalitativních dat. Didaktické metody jsou uplatněny na základě plánů, které jsou součástí textu práce. V teoretické části jsou vyložena na základě rešerše akademických zdrojů tato témata: vývojová specifika žáků mladšího školního věku, učení a paměť a didaktická hra. Praktická část specifikuje výzkumný design, vč. metod a etických zásad, soubor participantů a uvádí plány spojené s realizací výuky. Prezentace výsledků začíná interpretací kvantitativních dat. Na tuto část navazují kazuistiky, které zahrnují anamnézy zkoumaných žáků (rodinné, osobní, školní). Následuje pedagogická reflexe. Výzkum ukázal, že u zkoumané třídy didaktické hry byly v porovnání s neherním přístupem efektivnějším nástrojem upevnění učiva. Žáci hry vnímali méně jako procvičovací činnost. Ve svých odhadech na výsledek kvízu se žáci převážně podceňovali, a jestliže bylo učivo upevněno hrami,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Didactic game presents a method which is carried out in the spirit of present pedagogical trends. Teacher can make the teaching more attractive without resigning about the fulfilment of the educational objective. Its part is fastening knowledge, which is achieved by memory learning. This thesis authenticates effectiveness of the didactic game as a fastening activity, while games are being compared to non-gaming fastening. It is action research based on analysis of quantitative and qualitative data. Didactic methods are applied based on plans, which are parts of the text of this thesis. In the theoretical part are interpreted based on research of academic source these topics: developmental specifics of pupils of younger school age, teaching and memory and didactic game. Practical part specifies exploratory design, including method and ethics principles, set of participants and gives plans connected with the realization of teaching. Presentation of the outcome begins with interpretation of quantitative data. This part is followed up by case studies, which includes anamneses of examined pupil (family, personal, school). It is followed by pedagogical reflection. The research showed that with the investigated group, the didactic games were compared to non-gaming approach as more effective tool for... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |