Komunikace učitele se žáky ve školní třídě
Teacher's Communication With Pupils in the Classroom
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196406Identifikátory
SIS: 270719
Kolekce
- Kvalifikační práce [19350]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holanová, Radka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
16. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
komunikace, školní třída, mladší školní věk, komunikační funkceKlíčová slova (anglicky)
communication, school classroom, younger school age, communicative functionDiplomová práce Komunikace učitele s žáky ve školní třídě se zabývá analýzou učitelových výpovědí z lingvistického hlediska. Hlavním cílem práce je zmapovat, jaké komunikační funkce se ve zkoumaných hodinách objevují ve výpovědích učitele a s jakou četností se v nich jednotlivé typy výpovědí vyskytují. Teoretická část práce se zaměřuje na výklad základních pojmů problematiky, věnuje se tématům komunikace, školního prostředí, vymezení kategorií výpovědí dle komunikační funkce. V praktické části zkoumáme pět přepisů vyučovacích hodin, z různých tříd prvního stupně běžné základní školy. Přepisy jsou dostupné v Corpus AKCES 2 ver. 2. Nejdříve jsme zařadili učitelovy výpovědi do definovaných kategorií a poté spočítali četnost výpovědí. Dále jsme u každé výukové jednotky podrobně analyzovali a popsali vybrané konkrétní situace v hodině. Výsledky analýzy ukazují, že v komunikaci učitele jsou zastoupeny kategorie asertivní, direktivní, hodnotící, interogativní, zdvořilostní a zadání úloh. Nejzastoupenější kategorií jsou výpovědi direktivní, dále jsou hodnotící výpovědi, následují asertivní a interogativní. Zjištěno bylo také, že typ a četnost výpovědí učitele se liší v závislosti na charakteru vyučovací hodiny a vyučovaném předmětu.
The master thesis Communication between teacher and students in the school classroom deals with the analysis of teacher's statements from a linguistic point of view. The main aim of the thesis is to identify which communicative functions appear in the teacher's utterances in the examined lessons and with what frequency the different types of utterances occur in them. The theoretical part of the thesis focuses on the explanation of the basic concepts in the field of inquiry, it deals with the topics of communication, school environment, defining the categories of statements according to the communicative function. In the analytical part, we examine five lesson transcripts, from different first grade classes of a regular primary school. The transcripts are available in Corpus AKCES 2 ver. 2. We first classified the teacher's utterances into defined categories and then calculated the frequency of the utterances. Next, for each lesson, we analyzed and described in detail selected specific classroom situations. The results of the analysis show that the categories of assertive, directive, evaluative, interogative, courtesy, and task assignments are represented in the teacher's communication. The most represented category is directive statements, followed by evaluative statements, then assertive and...