dc.contributor.advisor | Stará, Jana | |
dc.creator | Vajdová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2025-02-06T11:41:30Z | |
dc.date.available | 2025-02-06T11:41:30Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/196395 | |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to introduce the reader to the issues of the first year of practice of a novice teacher. In this thesis I describe who a beginning teacher is, what his needs are and what role the adaptation period plays in his professional development. I also compare adaptation programmes in the Czech Republic and abroad. The aim of the research was to find out how the adaptation of beginning teachers takes place in practice and what support new teachers receive. Also, what they fear when they start their practice and what they consider to be the biggest obstacles in their teaching practice. In this thesis I reflect on what new beginning teachers need and how they feel. For the purposes of this thesis, I used qualitative research methods, specifically conducting two-phase interviews with ten beginning teachers in their first year of practice, at the beginning of the school year and then at the end of the school year. After evaluating the interview responses, several areas of concern emerged. Beginning teachers struggled with uncertainty in classroom management, interacting with guardians, dealing with disciplinary issues, and lack of quality psychohygiene. At the same time, the thesis shows that most of the respondents did not have adequate support from the school in their adaptation.... | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s problematikou prvního roku praxe začínajícího učitele. V práci popisuji, kdo to je začínající učitel, jaké jsou jeho potřeby a jakou roli má adaptační období v jeho profesním rozvoji. Také jsem porovnala adaptační programy na území České republiky a v cizině. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak adaptace začínajících učitelů probíhá v praxi a jakou podporu nově začínající učitelé získávají. Také čeho se obávají při nástupu do praxe a co považují za největší překážky v učitelské praxi. V práci reflektuji, co nově začínající učitelé potřebují a jak se cítí. K účelům práce jsem využila metody kvalitativního výzkumu, konkrétně jsem provedla dvoufázové rozhovory s deseti začínajícími učiteli v prvním roce jejich praxe, a to na začátku školního roku a následně na jeho konci. Po vyhodnocení odpovědí z rozhovorů vyšlo najevo hned několik problematických okruhů. Začínající učitelé se potýkali s nejistotou v řízení třídy, interakci se zákonnými zástupci, řešení kázeňských problémů a s nedostatkem kvalitní psychohygieny. Zároveň z práce vyplývá, že většina respondentů neměla ze strany školy adekvátní podporu v jejich adaptaci. Tato práce přináší návrhy možných řešení nepříznivé situace na poli adaptačního období začínajících učitelů a možné směry dalšího výzkumu,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Začínající učitel | cs_CZ |
dc.subject | uvádějící učitel | cs_CZ |
dc.subject | syndrom vyhoření | cs_CZ |
dc.subject | drop-out syndrom | cs_CZ |
dc.subject | srovnání | cs_CZ |
dc.subject | období adaptace | cs_CZ |
dc.subject | podpora začínajícího učitele | cs_CZ |
dc.subject | Novice teacher | en_US |
dc.subject | introducing teacher | en_US |
dc.subject | burnout syndrome | en_US |
dc.subject | drop-out syndrome | en_US |
dc.subject | comparison | en_US |
dc.subject | adaptation period | en_US |
dc.subject | support for novice teacher | en_US |
dc.title | První rok v praxi: pohled začínajících učitelů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-01-16 | |
dc.description.department | Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 265746 | |
dc.title.translated | The first year in practice: the perspective of beginning teachers | en_US |
dc.contributor.referee | Wildová, Radka | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s problematikou prvního roku praxe začínajícího učitele. V práci popisuji, kdo to je začínající učitel, jaké jsou jeho potřeby a jakou roli má adaptační období v jeho profesním rozvoji. Také jsem porovnala adaptační programy na území České republiky a v cizině. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak adaptace začínajících učitelů probíhá v praxi a jakou podporu nově začínající učitelé získávají. Také čeho se obávají při nástupu do praxe a co považují za největší překážky v učitelské praxi. V práci reflektuji, co nově začínající učitelé potřebují a jak se cítí. K účelům práce jsem využila metody kvalitativního výzkumu, konkrétně jsem provedla dvoufázové rozhovory s deseti začínajícími učiteli v prvním roce jejich praxe, a to na začátku školního roku a následně na jeho konci. Po vyhodnocení odpovědí z rozhovorů vyšlo najevo hned několik problematických okruhů. Začínající učitelé se potýkali s nejistotou v řízení třídy, interakci se zákonnými zástupci, řešení kázeňských problémů a s nedostatkem kvalitní psychohygieny. Zároveň z práce vyplývá, že většina respondentů neměla ze strany školy adekvátní podporu v jejich adaptaci. Tato práce přináší návrhy možných řešení nepříznivé situace na poli adaptačního období začínajících učitelů a možné směry dalšího výzkumu,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this thesis is to introduce the reader to the issues of the first year of practice of a novice teacher. In this thesis I describe who a beginning teacher is, what his needs are and what role the adaptation period plays in his professional development. I also compare adaptation programmes in the Czech Republic and abroad. The aim of the research was to find out how the adaptation of beginning teachers takes place in practice and what support new teachers receive. Also, what they fear when they start their practice and what they consider to be the biggest obstacles in their teaching practice. In this thesis I reflect on what new beginning teachers need and how they feel. For the purposes of this thesis, I used qualitative research methods, specifically conducting two-phase interviews with ten beginning teachers in their first year of practice, at the beginning of the school year and then at the end of the school year. After evaluating the interview responses, several areas of concern emerged. Beginning teachers struggled with uncertainty in classroom management, interacting with guardians, dealing with disciplinary issues, and lack of quality psychohygiene. At the same time, the thesis shows that most of the respondents did not have adequate support from the school in their adaptation.... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |