Zobrazit minimální záznam

The first year in practice: the perspective of beginning teachers
dc.contributor.advisorStará, Jana
dc.creatorVajdová, Anna
dc.date.accessioned2025-02-06T11:41:30Z
dc.date.available2025-02-06T11:41:30Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196395
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to introduce the reader to the issues of the first year of practice of a novice teacher. In this thesis I describe who a beginning teacher is, what his needs are and what role the adaptation period plays in his professional development. I also compare adaptation programmes in the Czech Republic and abroad. The aim of the research was to find out how the adaptation of beginning teachers takes place in practice and what support new teachers receive. Also, what they fear when they start their practice and what they consider to be the biggest obstacles in their teaching practice. In this thesis I reflect on what new beginning teachers need and how they feel. For the purposes of this thesis, I used qualitative research methods, specifically conducting two-phase interviews with ten beginning teachers in their first year of practice, at the beginning of the school year and then at the end of the school year. After evaluating the interview responses, several areas of concern emerged. Beginning teachers struggled with uncertainty in classroom management, interacting with guardians, dealing with disciplinary issues, and lack of quality psychohygiene. At the same time, the thesis shows that most of the respondents did not have adequate support from the school in their adaptation....en_US
dc.description.abstractCílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s problematikou prvního roku praxe začínajícího učitele. V práci popisuji, kdo to je začínající učitel, jaké jsou jeho potřeby a jakou roli má adaptační období v jeho profesním rozvoji. Také jsem porovnala adaptační programy na území České republiky a v cizině. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak adaptace začínajících učitelů probíhá v praxi a jakou podporu nově začínající učitelé získávají. Také čeho se obávají při nástupu do praxe a co považují za největší překážky v učitelské praxi. V práci reflektuji, co nově začínající učitelé potřebují a jak se cítí. K účelům práce jsem využila metody kvalitativního výzkumu, konkrétně jsem provedla dvoufázové rozhovory s deseti začínajícími učiteli v prvním roce jejich praxe, a to na začátku školního roku a následně na jeho konci. Po vyhodnocení odpovědí z rozhovorů vyšlo najevo hned několik problematických okruhů. Začínající učitelé se potýkali s nejistotou v řízení třídy, interakci se zákonnými zástupci, řešení kázeňských problémů a s nedostatkem kvalitní psychohygieny. Zároveň z práce vyplývá, že většina respondentů neměla ze strany školy adekvátní podporu v jejich adaptaci. Tato práce přináší návrhy možných řešení nepříznivé situace na poli adaptačního období začínajících učitelů a možné směry dalšího výzkumu,...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectZačínající učitelcs_CZ
dc.subjectuvádějící učitelcs_CZ
dc.subjectsyndrom vyhořenícs_CZ
dc.subjectdrop-out syndromcs_CZ
dc.subjectsrovnánícs_CZ
dc.subjectobdobí adaptacecs_CZ
dc.subjectpodpora začínajícího učitelecs_CZ
dc.subjectNovice teacheren_US
dc.subjectintroducing teacheren_US
dc.subjectburnout syndromeen_US
dc.subjectdrop-out syndromeen_US
dc.subjectcomparisonen_US
dc.subjectadaptation perioden_US
dc.subjectsupport for novice teacheren_US
dc.titlePrvní rok v praxi: pohled začínajících učitelůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-16
dc.description.departmentKatedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId265746
dc.title.translatedThe first year in practice: the perspective of beginning teachersen_US
dc.contributor.refereeWildová, Radka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem této diplomové práce je seznámit čtenáře s problematikou prvního roku praxe začínajícího učitele. V práci popisuji, kdo to je začínající učitel, jaké jsou jeho potřeby a jakou roli má adaptační období v jeho profesním rozvoji. Také jsem porovnala adaptační programy na území České republiky a v cizině. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak adaptace začínajících učitelů probíhá v praxi a jakou podporu nově začínající učitelé získávají. Také čeho se obávají při nástupu do praxe a co považují za největší překážky v učitelské praxi. V práci reflektuji, co nově začínající učitelé potřebují a jak se cítí. K účelům práce jsem využila metody kvalitativního výzkumu, konkrétně jsem provedla dvoufázové rozhovory s deseti začínajícími učiteli v prvním roce jejich praxe, a to na začátku školního roku a následně na jeho konci. Po vyhodnocení odpovědí z rozhovorů vyšlo najevo hned několik problematických okruhů. Začínající učitelé se potýkali s nejistotou v řízení třídy, interakci se zákonnými zástupci, řešení kázeňských problémů a s nedostatkem kvalitní psychohygieny. Zároveň z práce vyplývá, že většina respondentů neměla ze strany školy adekvátní podporu v jejich adaptaci. Tato práce přináší návrhy možných řešení nepříznivé situace na poli adaptačního období začínajících učitelů a možné směry dalšího výzkumu,...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to introduce the reader to the issues of the first year of practice of a novice teacher. In this thesis I describe who a beginning teacher is, what his needs are and what role the adaptation period plays in his professional development. I also compare adaptation programmes in the Czech Republic and abroad. The aim of the research was to find out how the adaptation of beginning teachers takes place in practice and what support new teachers receive. Also, what they fear when they start their practice and what they consider to be the biggest obstacles in their teaching practice. In this thesis I reflect on what new beginning teachers need and how they feel. For the purposes of this thesis, I used qualitative research methods, specifically conducting two-phase interviews with ten beginning teachers in their first year of practice, at the beginning of the school year and then at the end of the school year. After evaluating the interview responses, several areas of concern emerged. Beginning teachers struggled with uncertainty in classroom management, interacting with guardians, dealing with disciplinary issues, and lack of quality psychohygiene. At the same time, the thesis shows that most of the respondents did not have adequate support from the school in their adaptation....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra preprimární a primární pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV