Zobrazit minimální záznam

Working With Idioms in Czech Language Classes at the 1st Grade of Elementary School
dc.contributor.advisorBabušová, Gabriela
dc.creatorDohnalová, Veronika
dc.date.accessioned2025-02-06T11:41:07Z
dc.date.available2025-02-06T11:41:07Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196393
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the topic of working with idioms in the first grade of primary school, specifically in the fourth and fifth year of primary school. The main goal of the research is to create an overview of how teachers work with phraseology in Czech language classes, whether the teaching materials that were also analyzed in the work are enough for them, what are the main advantages or obstacles of working with phraseology, how does the teacher's approach to phraseology affect the pupils and marginally also , whether approaches differ in schools in Prague and schools outside of Prague. The theoretical part discusses the basic concepts associated with phraseology, offers several ways of dividing them, points out various possibilities where the student can encounter idioms, and also provides an insight into the ability of orientation in the topic of phraseology in both students and their teachers. The practical part consists of several parts. Two different series of Czech language textbooks for the fourth and fifth year of elementary school were analyzed, and it was proven that the occurrence of idioms in the textbooks from the Nová škola publishing house is quite satisfactory. In the interviews with the teachers, questions focused on the main reasons for studying phraseology were...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje tématu práce s frazémy na prvním stupni základní školy, konkrétně pak ve čtvrtém a pátém ročníku základní školy. Hlavním cílem zkoumání je vytvoření přehledu, jak učitelé pracují s frazeologií na hodinách českého jazyka, zda jim stačí výukové materiály, které byly v práci rovněž analyzovány, jaké jsou hlavní výhody či překážky práce s frazémy, jak ovlivňuje přístup učitele k frazeologii žáky a okrajově také, jestli se přístupy liší na pražských a mimopražských školách. Teoretická část pojednává o základních pojmech spojených s frazeologií, nabízí několik způsobů jejich dělení, poukazuje na různé možnosti, kde se žák může s frazémy setkat, a také poskytuje pohled na schopnost orientace v tématu frazeologie u žáků i jejich učitelů. Praktická část sestává z několika částí. Byly analyzovány dvě různé řady učebnic českého jazyka pro čtvrtý a pátý ročník základní školy, přičemž se prokázalo, že výskyt frazémů v učebnicích od nakladatelství Nová škola je vcelku uspokojivý. V rozhovorech s učiteli byly následně rozebrány třeba otázky zaměřené na hlavní důvody, proč se věnovat frazeologii, přičemž zazněl např. rozvoj slovní zásoby, nebo jestli učitelům stačí pro výuku učebnice, či si dotvářejí vlastní materiály. Z doporučení na nástavbové aktivity či knihy, s nimiž jde v rámci...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectČeský jazykcs_CZ
dc.subjectfrazeologiecs_CZ
dc.subjectidiomatikacs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectpracovní sešitcs_CZ
dc.subjectprvní stupeňcs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectpříslovícs_CZ
dc.subjectpořekadlocs_CZ
dc.subjectpřirovnánícs_CZ
dc.subjectrčenícs_CZ
dc.subjectCzech languageen_US
dc.subjectphraseologyen_US
dc.subjectidiomen_US
dc.subjectschoolbooken_US
dc.subjectworkbooken_US
dc.subjectfirst gradeen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.subjectproverben_US
dc.subjectadageen_US
dc.subjectsimileen_US
dc.subjectphraseen_US
dc.titlePráce s frazémy a idiomy v hodinách českého jazyka na 1. stupni základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-16
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId258506
dc.title.translatedWorking With Idioms in Czech Language Classes at the 1st Grade of Elementary Schoolen_US
dc.contributor.refereeChejnová, Pavla
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se věnuje tématu práce s frazémy na prvním stupni základní školy, konkrétně pak ve čtvrtém a pátém ročníku základní školy. Hlavním cílem zkoumání je vytvoření přehledu, jak učitelé pracují s frazeologií na hodinách českého jazyka, zda jim stačí výukové materiály, které byly v práci rovněž analyzovány, jaké jsou hlavní výhody či překážky práce s frazémy, jak ovlivňuje přístup učitele k frazeologii žáky a okrajově také, jestli se přístupy liší na pražských a mimopražských školách. Teoretická část pojednává o základních pojmech spojených s frazeologií, nabízí několik způsobů jejich dělení, poukazuje na různé možnosti, kde se žák může s frazémy setkat, a také poskytuje pohled na schopnost orientace v tématu frazeologie u žáků i jejich učitelů. Praktická část sestává z několika částí. Byly analyzovány dvě různé řady učebnic českého jazyka pro čtvrtý a pátý ročník základní školy, přičemž se prokázalo, že výskyt frazémů v učebnicích od nakladatelství Nová škola je vcelku uspokojivý. V rozhovorech s učiteli byly následně rozebrány třeba otázky zaměřené na hlavní důvody, proč se věnovat frazeologii, přičemž zazněl např. rozvoj slovní zásoby, nebo jestli učitelům stačí pro výuku učebnice, či si dotvářejí vlastní materiály. Z doporučení na nástavbové aktivity či knihy, s nimiž jde v rámci...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the topic of working with idioms in the first grade of primary school, specifically in the fourth and fifth year of primary school. The main goal of the research is to create an overview of how teachers work with phraseology in Czech language classes, whether the teaching materials that were also analyzed in the work are enough for them, what are the main advantages or obstacles of working with phraseology, how does the teacher's approach to phraseology affect the pupils and marginally also , whether approaches differ in schools in Prague and schools outside of Prague. The theoretical part discusses the basic concepts associated with phraseology, offers several ways of dividing them, points out various possibilities where the student can encounter idioms, and also provides an insight into the ability of orientation in the topic of phraseology in both students and their teachers. The practical part consists of several parts. Two different series of Czech language textbooks for the fourth and fifth year of elementary school were analyzed, and it was proven that the occurrence of idioms in the textbooks from the Nová škola publishing house is quite satisfactory. In the interviews with the teachers, questions focused on the main reasons for studying phraseology were...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV