Zobrazit minimální záznam

Methods Used in the Teaching of Language Phenomena in the 2nd Year of Elementary School
dc.contributor.advisorBabušová, Gabriela
dc.creatorBrousilová, Michaela
dc.date.accessioned2025-02-06T11:40:55Z
dc.date.available2025-02-06T11:40:55Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196392
dc.description.abstractThis thesis explores the methods used to introduce soft and hard consonants in the second grade of primary school. The aim of the thesis is to determine which methods and strategies are currently used in practice, which are the most effective, and the role of textbooks and methodological manuals in teaching these linguistic phenomena. The thesis begins with a theoretical definition of the terms "method," "teaching," and "teaching method" in a historical context, analyzing various definitions from authors. It then focuses on the problem of selecting an appropriate teaching method and the criteria that a method must meet to be effective in teaching the mentioned linguistic phenomena. Quantitative data were obtained through a questionnaire survey of second-grade primary school teachers. Qualitative data were obtained through an analysis of various textbooks, methodological manuals, and lesson plans from second-grade teachers from different schools in the Czech Republic. The thesis further tests hypotheses about the statistically significant difference in the effectiveness of different methods and strategies and the optimal combination of approaches for introducing the aforementioned linguistic phenomena.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá tématem metod využívaných při zavádění ú/ů a tvrdých souhlásek ve 2. ročníku základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké metody a strategie se aktuálně v praxi používají, které z nich jsou nejefektivnější, jaká je role učebnice a metodických příruček ve výuce těchto jazykových jevů. Práce se zabývá teoretickým vymezením pojmů "metoda", "vyučování" a "vyučovací metoda" v historickém kontextu a analyzuje různé definice autorů. Dále se zaměřuje na problematiku výběru vhodné vyučovací metody a kritéria, která musí metoda splňovat pro dosažení efektivity výuky zmiňovaných jazykových jevů Kvantitativní data byla získána dotazníkovým šetřením mezi pedagogy 2. ročníku základních škol. Kvalitativní data byla získána analýzou různých učebnic a metodických příruček a příprav od učitelek 2. ročníků z různých škol České republiky. Práce dále testuje hypotézy o statisticky významném rozdílu v efektivitě různých metod a strategií a o optimální kombinaci přístupů pro zavádění již zmiňovaných jazykových jevů.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectVýukové metodycs_CZ
dc.subjectjazykové jevycs_CZ
dc.subjectpravopiscs_CZ
dc.subject2. ročníkcs_CZ
dc.subjectčeský jazykcs_CZ
dc.subjectTeaching methodsen_US
dc.subjectlanguage phenomenaen_US
dc.subjectspellingen_US
dc.subject2nd yearen_US
dc.subjectCzech languageen_US
dc.titleMetody využívané při výuce jazykových jevů ve 2. ročníku na základní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-16
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId258503
dc.title.translatedMethods Used in the Teaching of Language Phenomena in the 2nd Year of Elementary Schoolen_US
dc.contributor.refereeHájková, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training For Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá tématem metod využívaných při zavádění ú/ů a tvrdých souhlásek ve 2. ročníku základní školy. Cílem práce je zjistit, jaké metody a strategie se aktuálně v praxi používají, které z nich jsou nejefektivnější, jaká je role učebnice a metodických příruček ve výuce těchto jazykových jevů. Práce se zabývá teoretickým vymezením pojmů "metoda", "vyučování" a "vyučovací metoda" v historickém kontextu a analyzuje různé definice autorů. Dále se zaměřuje na problematiku výběru vhodné vyučovací metody a kritéria, která musí metoda splňovat pro dosažení efektivity výuky zmiňovaných jazykových jevů Kvantitativní data byla získána dotazníkovým šetřením mezi pedagogy 2. ročníku základních škol. Kvalitativní data byla získána analýzou různých učebnic a metodických příruček a příprav od učitelek 2. ročníků z různých škol České republiky. Práce dále testuje hypotézy o statisticky významném rozdílu v efektivitě různých metod a strategií a o optimální kombinaci přístupů pro zavádění již zmiňovaných jazykových jevů.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the methods used to introduce soft and hard consonants in the second grade of primary school. The aim of the thesis is to determine which methods and strategies are currently used in practice, which are the most effective, and the role of textbooks and methodological manuals in teaching these linguistic phenomena. The thesis begins with a theoretical definition of the terms "method," "teaching," and "teaching method" in a historical context, analyzing various definitions from authors. It then focuses on the problem of selecting an appropriate teaching method and the criteria that a method must meet to be effective in teaching the mentioned linguistic phenomena. Quantitative data were obtained through a questionnaire survey of second-grade primary school teachers. Qualitative data were obtained through an analysis of various textbooks, methodological manuals, and lesson plans from second-grade teachers from different schools in the Czech Republic. The thesis further tests hypotheses about the statistically significant difference in the effectiveness of different methods and strategies and the optimal combination of approaches for introducing the aforementioned linguistic phenomena.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code4
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV