Zobrazit minimální záznam

Escape game for teaching mechanics in upper secondary school
dc.contributor.advisorHoufková, Jitka
dc.creatorKopřivová, Jasmína
dc.date.accessioned2025-06-20T04:11:22Z
dc.date.available2025-06-20T04:11:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/196380
dc.description.abstractThis diploma thesis focuses on the creation of an escape game with the purpose of expanding the possibilities how to teach mechanics in high school. To establish a baseline, the first chapters are devoted to a questionnaire with the aim to observe students' motivation to study physics and the obtained results are later reflected and taken into account for the purpose of creating the game. The target group for which the escape game was intended is the group of high school students studying mechanics in the given year. To successfully complete the game students had to solve assignments which revealed the location of the experiment stations. Completing the practical experiments revealed a solution together with the evaluation and a part of a code. Upon completion of all given tasks and collecting all parts of the code the game is successfully ended. In addition, the obtained code contained an encrypted message. Four groups of students succeeded in completing the game and afterwards provided feedback about the whole process in the form of a questionnaire. From the observation and evaluation of the feedback provided by students a list of pros and cons was created and further examined to provide possible suggestions for improvements.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá tvorbou únikové hry pro výuku mechaniky na střední škole. V práci je před samotnou tvorbou hry věnován prostor dotazníku týkajícímu se motivace žáků ve výuce fyziky. Získané výsledky dotazníku byly reflektovány při tvorbě únikové hry, kterou bylo cílem vyzkoušet v praxi. Cílovou skupinou, pro kterou byla úniková hra zamýšlena, je ročník střední školy probírající v daném roce mechaniku. Pro zdárné absolvování únikové hry je potřeba nejprve vyřešit úlohy, jejichž řešení prozradí umístění stanovišť s pokusy. Po provedení pokusu je odhaleno řešení spolu s vyhodnocením a také část kódu, jehož celkové sestavení ukončuje hru. Získaný kód navíc obsahuje zašifrovanou zprávu. Únikovou hru zdárně absolvovaly čtyři skupiny žáků, které poskytly zpětnou vazbu v podobě vyplnění dotazníku o jejím průběhu. Ze samotného pozorování průběhu hry a vyhodnocení dotazníku zpětné vazby vyvstaly klady a zápory využití únikové hry ve výuce, a také vzešly náměty na její vylepšení.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectmechanics|physics|experiment|high school|escape game|gamification|hands-onen_US
dc.subjectmechanika|fyzika|pokus|střední škola|úniková hra|gamifikace|hands-oncs_CZ
dc.titleÚniková hra pro výuku mechaniky na střední školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-05
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.identifier.repId252915
dc.title.translatedEscape game for teaching mechanics in upper secondary schoolen_US
dc.contributor.refereeKoupilová, Zdeňka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Physics for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství fyziky pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství fyziky pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Physics for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá tvorbou únikové hry pro výuku mechaniky na střední škole. V práci je před samotnou tvorbou hry věnován prostor dotazníku týkajícímu se motivace žáků ve výuce fyziky. Získané výsledky dotazníku byly reflektovány při tvorbě únikové hry, kterou bylo cílem vyzkoušet v praxi. Cílovou skupinou, pro kterou byla úniková hra zamýšlena, je ročník střední školy probírající v daném roce mechaniku. Pro zdárné absolvování únikové hry je potřeba nejprve vyřešit úlohy, jejichž řešení prozradí umístění stanovišť s pokusy. Po provedení pokusu je odhaleno řešení spolu s vyhodnocením a také část kódu, jehož celkové sestavení ukončuje hru. Získaný kód navíc obsahuje zašifrovanou zprávu. Únikovou hru zdárně absolvovaly čtyři skupiny žáků, které poskytly zpětnou vazbu v podobě vyplnění dotazníku o jejím průběhu. Ze samotného pozorování průběhu hry a vyhodnocení dotazníku zpětné vazby vyvstaly klady a zápory využití únikové hry ve výuce, a také vzešly náměty na její vylepšení.cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis focuses on the creation of an escape game with the purpose of expanding the possibilities how to teach mechanics in high school. To establish a baseline, the first chapters are devoted to a questionnaire with the aim to observe students' motivation to study physics and the obtained results are later reflected and taken into account for the purpose of creating the game. The target group for which the escape game was intended is the group of high school students studying mechanics in the given year. To successfully complete the game students had to solve assignments which revealed the location of the experiment stations. Completing the practical experiments revealed a solution together with the evaluation and a part of a code. Upon completion of all given tasks and collecting all parts of the code the game is successfully ended. In addition, the obtained code contained an encrypted message. Four groups of students succeeded in completing the game and afterwards provided feedback about the whole process in the form of a questionnaire. From the observation and evaluation of the feedback provided by students a list of pros and cons was created and further examined to provide possible suggestions for improvements.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantMandíková, Dana
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV