Úniková hra pro výuku mechaniky na střední škole
Escape game for teaching mechanics in upper secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196380Identifikátory
SIS: 252915
Kolekce
- Kvalifikační práce [11342]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Mandíková, Dana
Oponent práce
Koupilová, Zdeňka
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
5. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mechanika|fyzika|pokus|střední škola|úniková hra|gamifikace|hands-onKlíčová slova (anglicky)
mechanics|physics|experiment|high school|escape game|gamification|hands-onTato diplomová práce se zabývá tvorbou únikové hry pro výuku mechaniky na střední škole. V práci je před samotnou tvorbou hry věnován prostor dotazníku týkajícímu se motivace žáků ve výuce fyziky. Získané výsledky dotazníku byly reflektovány při tvorbě únikové hry, kterou bylo cílem vyzkoušet v praxi. Cílovou skupinou, pro kterou byla úniková hra zamýšlena, je ročník střední školy probírající v daném roce mechaniku. Pro zdárné absolvování únikové hry je potřeba nejprve vyřešit úlohy, jejichž řešení prozradí umístění stanovišť s pokusy. Po provedení pokusu je odhaleno řešení spolu s vyhodnocením a také část kódu, jehož celkové sestavení ukončuje hru. Získaný kód navíc obsahuje zašifrovanou zprávu. Únikovou hru zdárně absolvovaly čtyři skupiny žáků, které poskytly zpětnou vazbu v podobě vyplnění dotazníku o jejím průběhu. Ze samotného pozorování průběhu hry a vyhodnocení dotazníku zpětné vazby vyvstaly klady a zápory využití únikové hry ve výuce, a také vzešly náměty na její vylepšení.
This diploma thesis focuses on the creation of an escape game with the purpose of expanding the possibilities how to teach mechanics in high school. To establish a baseline, the first chapters are devoted to a questionnaire with the aim to observe students' motivation to study physics and the obtained results are later reflected and taken into account for the purpose of creating the game. The target group for which the escape game was intended is the group of high school students studying mechanics in the given year. To successfully complete the game students had to solve assignments which revealed the location of the experiment stations. Completing the practical experiments revealed a solution together with the evaluation and a part of a code. Upon completion of all given tasks and collecting all parts of the code the game is successfully ended. In addition, the obtained code contained an encrypted message. Four groups of students succeeded in completing the game and afterwards provided feedback about the whole process in the form of a questionnaire. From the observation and evaluation of the feedback provided by students a list of pros and cons was created and further examined to provide possible suggestions for improvements.