Sociální identifikace a meziskupinové vnímání v prostředí technologické společnosti
Social identification and intergroup perception in the environment of a technological company
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/196284/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/196284Identifikátory
SIS: 271574
Kolekce
- Kvalifikační práce [19336]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valentová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
14. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální identita, sebekategorizace, meziskupinové vnímání, prostorové hodnoceníKlíčová slova (anglicky)
social identity, self-categorization, intergroup perception, pictorial measurementTato diplomová práce se soustředí na analýzu vztahů mezi pracovními skupinami FO (front- office) a BO (back-office) v konkrétní firmě skrz paradigma sociální identity. Výzkum využívá kombinaci kvantitativních metod, konkrétně obrazovou škálu OSIO, a kvalitativních, konkrétně rozhovory a poznatky z pozorování. Předmětem zájmu je vzájemné vnímání skupin, rozdíly v identifikaci s jednotlivými skupinami (i s organizací jako celkem) a to, jak tyto faktory ovlivňují jejich interakce. Hlavním zjištěním je, že FO je vnímána jako prototypická skupina reprezentující celou firmu, zatímco BO je považována za okrajovou skupinu, která není plně integrována do firemní kultury a postrádá rovný přístup. Tento statusový rozdíl vede k nižší motivaci a angažovanosti členů BO a k prohlubování vzájemných stereotypů. Výsledky výzkumu přispívají k teoretickému porozumění meziskupinovým vztahům v konkrétní společnosti a nabízejí praktická doporučení pro zlepšení firemního prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA sociální identita, sebekategorizace, meziskupinové vnímání, prostorové hodnocení
This thesis focuses on analyzing the relationships between the FO (front-office) and BO (back- office) teams in a specific company, using social identity perspective. The research combines quantitative methods, such as the pictorial scale OSIO, and qualitative methods, including interviews and observations. It looks at how the teams perceive each other and differences in their identification, and how these factors affect their interactions. The main finding is that the FO team is seen as the main representative of the company, while the BO team is viewed as a marginal group, not fully integrated into the company culture and lacking equal opportunities. This status difference leads to lower motivation and engagement among BO members and increases stereotypes between the teams. The research results help to better understand intergroup relationships within the company and offer practical recommendations for improving the work environment. KEYWORDS social identity, self-categorization, intergroup perception, pictorial measurement