AI jako výzva pro výtvarnou výchovu: rozvoj vizuální gramotnosti ve vztahu k AI
AI as a Challenge for Art Education: Developing Visual Literacy in Relation to AI
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195435Identifikátory
SIS: 264863
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fišerová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Obraz, umělá inteligence, výtvarná výchova, vizuální a mediální gramotnost, současné umění, pedagogické implikaceKlíčová slova (anglicky)
Image, AI, art education, visual and media literacy, contemporary art, pedagogical implicationsPráce si klade za cíl najít hodnotné způsoby, jakým se dá generativní umělá inteligence použít v hodinách výtvarné výchovy, a zjistit, jakých témat se skrz ni lze dotýkat. V teoretické části práce zkoumá, co AI je, jak funguje, jak je vnímána ve společenském diskurzu a jakým způsobem je používaná v současném umění. Popisuje také pedagogická východiska, na základě kterých autorka došla k hlavním cílům praktické části: předat žákům porozumění, na jakém principu AI nástroje fungují a jakým způsobem technologie v pozadí určuje výsledné výstupy, a zároveň ukázat, jak generativní modely používat, ale stále si u toho zachovat vazbu na výtvarné umění a v žácích k němu pěstovat vztah. Na základě těchto záměrů pak autorka navrhla několik výukových celků, které realizovala na Základní škole Jiřího z Poděbrad a na Gymnáziu Na Zatlance. Jednotlivé úkoly jsou reflektovány metodou konceptové analýzy, a výpovědi žáků jsou pak tematicky analyzovány pomocí rámcové analýzy. Z výzkumné části vyplývá, že cílená a reflexí následovaná práce s generativní AI je cenný prostředek, jak rozvíjet u žáků vizuální gramotnost, komunikační kompetence a digitální kompetence, zároveň je to taky dobrý způsob, jak nadnést téma hodnoty, kýče a různých způsobů zobrazení, i zapojit žáky, u kterých probíhá krize výtvarného projevu a k...
The aim of this thesis is to identify valuable ways in which generative AI can be used in art education, and the issues it can address. The theoretical part of the thesis explores what AI is, how it works, how it is perceived in social discourse and how it is used in contemporary art. It also describes the pedagogical background from which the author arrived at the main goals of the practical part: to give students an understanding of how AI tools work and how the technology behind them determines the final results, and to show how to use generative models while still maintaining a connection to the visual arts and fostering a relationship with them in students. On the basis of these aims, the author then designed several lessons, which she implemented at the Jiřího z Poděbrad primary school and the Na Zatlance grammar school. The individual assignments are analysed using the method of concept analysis, and the students' statements are thematically analysed using the method of framework analysis. The practical part shows that intentional work with generative AI followed by reflection is a valuable means to develop visual literacy, communication skills and digital literacy in students, but it is also a good way to raise the issue of value, kitsch and different ways of representation, as well as to...