Prediktory duševního zdraví u vysokoškolských studentů
Predictors of mental health among university students
bachelor thesis (DEFENDED)

View/Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194964Identifiers
Study Information System: 249745
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Kašická, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
3. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
wellbeing|vysoká škola|stres|studenti|psychické zdravíKeywords (English)
wellbeing|college|stress|students|mental health(česky) Tato bakalářská práce představuje návrh výzkumu zaměřeného na porozumění konceptům duševního zdraví a well-being u vysokoškolských studentů v České republice. Práce se zabývá prevalencí duševních problémů mezi studenty a popisuje hlavní stresory spojené s univerzitním studiem, jako jsou akademický tlak, sociální izolace a nejistota ohledně budoucnosti. Dále analyzuje psychosociální faktory, které ovlivňují zvládání těchto stresorů a celkovou psychickou pohodu studentů, včetně výkonové motivace, sociální podpory, sebevědomí a dalších osobnostních charakteristik. V teoretické části je prozkoumána literatura, která vysvětluje klíčové pojmy jako duševní zdraví a well-being a která představuje výzkumy týkající se prevalence psychických problémů mezi studenty. Tato část práce také zkoumá vztah mezi duševním zdravím a akademickými výsledky studentů. Hlavním přínosem práce je její praktická část, kde je navržena konstrukce průzkumu duševního zdraví mezi vysokoškolskými studenty. Návrh výzkumu využívá kvalitativní metodologii, konkrétně polostrukturované rozhovory, které umožňují získat detailní pohled na osobní zkušenosti a názory studentů. Analýza dat z navržených rozhovorů zahrnuje tematickou analýzu, která by identifikovala hlavní vzorce a témata ovlivňující duševní zdraví a způsoby, jakými...
(in English): This bachelor thesis presents a research proposal focused on the understanding of mental health and well-being concepts among university students in the Czech Republic. The thesis examines the prevalence of mental health problems among students and describes the main stressors associated with university study, such as academic pressure, social isolation and uncertainty about the future. It also analyses the psychosocial factors that influence students' coping with these stressors and their overall psychological well-being, including performance motivation, social support, self-esteem and other personal characteristics. In the theoretical section, the literature is reviewed to explain key concepts such as mental health and well-being and to present research on the prevalence of mental health problems among students. This part of the thesis also examines the relationship between mental health and students' academic achievement. The main contribution of the thesis is its practical part, where the design of a survey on mental health among university students is proposed. The research design uses a qualitative methodology, specifically semi-structured interviews, to gain a detailed insight into students' personal experiences and views. Data analysis from the proposed interviews includes...