Motivace expozicí - přínosy a úskalí vystavování dětských výtvarných prací
Motivation through exhibitions - benefits and pitfalls of exhibiting children's artwork
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194821Identifikátory
SIS: 266759
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Daniel, Ladislav
Oponent práce
Sedlák, Michal
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
22. 5. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dětské výtvarné práce, výstavy (dětských výtvarných prací), výtvarná výchova, motivaceKlíčová slova (anglicky)
Children's Artworks, Exhibitions (of Children's Artwork), Art Education, MotivationTeoretická část práce se věnuje možnostem vystavování dětských výtvarných prací. Srovnává role žáka a umělce, a učitele a kurátora. Popisuje jejich podobnosti a rozdíly. Obsahuje teoretické informace o motivaci a možných motivačních faktorech výstav dětských výtvarných prací. Popisuje také místa a způsoby prezentace a možné vzdělávací přesahy těchto výstav. Dále popisuje vlastní zkušenost autorky s účastí na výstavě studentských prací a její reflexi. Praktická část slouží jako podklad pro část výzkumnou a obsahuje plány vyučovacích hodin realizovaných ve dvou gymnaziálních třídách. Představuje také celý proces plánování a realizace výstavy žákovských výtvarných prací KONTRASTY. Tato část také obsahuje reflexe týkající se výstavy. Výzkumná část obsahuje případovou studii realizovanou ve zmíněných dvou gymnaziálních třídách. Cílem výzkumu je ověřit, zda může mít způsob závěrečné prezentace dětské výtvarné práce vliv na procesy v rámci vyučování, především na motivaci žáků. Žáci v rámci výzkumu pracovali na dvou výtvarných tématech - kontrastu a monochromu. Výsledné práce byly potom prezentovány dvěma odlišnými způsoby - u jednoho tématu ve výstavě, u druhého ve třídě. Zvolenými metodami sběru dat pro výzkum bylo zúčastněné pozorování a analýza žákovských prací a textů pomocí otevřeného kódování....
The theoretical part of the thesis is devoted to the possibilities of exhibiting children's artworks. It compares the roles of pupil and artist, and teacher and curator and describes their similarities and differences. It contains theoretical information about motivation and possible motivating factors for exhibiting children's artworks. It also describes places and methods of presentation and possible educational opportunities of these exhibitions. It also describes the author's own experience of participating in an exhibition of student artworks and reflection of this experience. The practical part serves as a basis for the research part and includes lesson plans implemented in two gymnasium classrooms. It also presents the whole process of planning and realization of the exhibition of student artworks KONTRASTY. This part also contains reflections related to the exhibition. The research part contains a case study implemented in the two gymnasium classes mentioned above. The aim of the research is to verify whether the way of the final presentation of students's artwork can have an impact on the processes in classroom, especially on the motivation of the pupils. The pupils worked on two artistic themes in the research - contrast and monochrome. The resulting work was then presented in two...