Zobrazit minimální záznam

Rosemary má děťátko: Ženská gotika ve světle druhé vlny feminismu
dc.contributor.advisorUlmanová, Hana
dc.creatorKolaříková, Marie
dc.date.accessioned2024-11-29T12:49:11Z
dc.date.available2024-11-29T12:49:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194627
dc.description.abstractGotické romány devatenáctého století jsou často dávány do kontextu vzestupu nukleární rodiny a první vlny feminismu. Obvykle vyprávějí příběh uvězněné ženy, která se pokouší vzdorovat nátlaku mocného tyrana. Román Iry Levina Rosemary má děťátko vydaný v roce 1967 obsahuje obvyklé tropy gotického románu: strašidelný dům, pronásledovanou hrdinku, vychytralého padoucha. Tato bakalářská práce se na základě analýzy této knihy pokouší zjistit, jak se žánr gotického románu změnil s příchodem druhé vlny feminismu. Text je tak uváděn do kontextu se třemi významnými knihami spojenými s touto ideologií: Druhým pohlavím od Simone de Beauvoir, Ženskou mystikou Betty Friedan a Eunuškou Germaine Greer. Bylo zjištěno, že zatímco ve starších textech je hrdinka vězněna proti své vůli a ve své bezmoci zveličuje strašidelnost světa kolem sebe, Rosemary zůstává ve své izolaci dobrovolně a téměř zcela ignoruje náznaky nebezpečí kolem sebe. Tento postřeh byl vyložen skrze častou tematizaci zvnitřněné misogynie v textech druhé vlny feminismu: hrdinka je slepá vůči svému vlastnímu útlaku a to se jí stává osudným. Klíčová slova: Ira Levin, Rosemary má děťátko, Gotický román, Ženská gotika, Druhá vlna feminismu, Simone de Beauvoir, Betty Friedan, Germaine Greercs_CZ
dc.description.abstractGothic novels of the nineteenth century are often contextualized with the rise of the nuclear family and the first wave of feminism. They typically tell the story of a woman trapped and trying to resist the pressure of a powerful tyrant. Ira Levin's novel Rosemary's Baby, published in 1967, contains the usual tropes of the Gothic novel: a haunted house, a persecuted heroine, and a cunning villain. This thesis aims to explore how the Gothic novel genre changed with the advent of the second wave of feminism, using an analysis of this book. The text is set in the context of three significant books associated with this ideology: The Second Sex by Simone de Beauvoir, The Feminine Mystique by Betty Friedan, and The Female Eunuch by Germaine Greer. It has been found that while in older texts the heroine is imprisoned against her will and exaggerates the mysteriousness of the world around her in her helplessness, Rosemary remains in her isolation voluntarily and almost completely ignores the signs of danger around her. This observation is interpreted through the frequent theme of internalized misogyny in second-wave feminist texts: the heroine is blind to her own oppression, which ultimately becomes her downfall. Key words: Ira Levin, Rosemary's Baby, Gothic Novel, Female Gothic, The Second Wave of...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectIra Levin|Rosemary's Baby|Gothic Novel|Female Gothic|The Second Wave of Feminism|Simone de Beauvoir|Betty Friedan|Germaine Greeren_US
dc.subjectIra Levin|Rosemary má děťátko|Gotický román|Ženská gotika|Druhá vlna feminismu|Simone de Beauvoir|Betty Friedan|Germaine Greercs_CZ
dc.titleRosemary's Baby: Female Gothic in Light of Second-Wave Feminismen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-04
dc.description.departmentDepartment of Anglophone Literatures and Culturesen_US
dc.description.departmentÚstav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId246819
dc.title.translatedRosemary má děťátko: Ženská gotika ve světle druhé vlny feminismucs_CZ
dc.contributor.refereeHorová, Miroslava
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika-amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Anglophone Literatures and Culturesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika-amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csGotické romány devatenáctého století jsou často dávány do kontextu vzestupu nukleární rodiny a první vlny feminismu. Obvykle vyprávějí příběh uvězněné ženy, která se pokouší vzdorovat nátlaku mocného tyrana. Román Iry Levina Rosemary má děťátko vydaný v roce 1967 obsahuje obvyklé tropy gotického románu: strašidelný dům, pronásledovanou hrdinku, vychytralého padoucha. Tato bakalářská práce se na základě analýzy této knihy pokouší zjistit, jak se žánr gotického románu změnil s příchodem druhé vlny feminismu. Text je tak uváděn do kontextu se třemi významnými knihami spojenými s touto ideologií: Druhým pohlavím od Simone de Beauvoir, Ženskou mystikou Betty Friedan a Eunuškou Germaine Greer. Bylo zjištěno, že zatímco ve starších textech je hrdinka vězněna proti své vůli a ve své bezmoci zveličuje strašidelnost světa kolem sebe, Rosemary zůstává ve své izolaci dobrovolně a téměř zcela ignoruje náznaky nebezpečí kolem sebe. Tento postřeh byl vyložen skrze častou tematizaci zvnitřněné misogynie v textech druhé vlny feminismu: hrdinka je slepá vůči svému vlastnímu útlaku a to se jí stává osudným. Klíčová slova: Ira Levin, Rosemary má děťátko, Gotický román, Ženská gotika, Druhá vlna feminismu, Simone de Beauvoir, Betty Friedan, Germaine Greercs_CZ
uk.abstract.enGothic novels of the nineteenth century are often contextualized with the rise of the nuclear family and the first wave of feminism. They typically tell the story of a woman trapped and trying to resist the pressure of a powerful tyrant. Ira Levin's novel Rosemary's Baby, published in 1967, contains the usual tropes of the Gothic novel: a haunted house, a persecuted heroine, and a cunning villain. This thesis aims to explore how the Gothic novel genre changed with the advent of the second wave of feminism, using an analysis of this book. The text is set in the context of three significant books associated with this ideology: The Second Sex by Simone de Beauvoir, The Feminine Mystique by Betty Friedan, and The Female Eunuch by Germaine Greer. It has been found that while in older texts the heroine is imprisoned against her will and exaggerates the mysteriousness of the world around her in her helplessness, Rosemary remains in her isolation voluntarily and almost completely ignores the signs of danger around her. This observation is interpreted through the frequent theme of internalized misogyny in second-wave feminist texts: the heroine is blind to her own oppression, which ultimately becomes her downfall. Key words: Ira Levin, Rosemary's Baby, Gothic Novel, Female Gothic, The Second Wave of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglofonních literatur a kulturcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV