Rosemary's Baby: Female Gothic in Light of Second-Wave Feminism
Rosemary má děťátko: Ženská gotika ve světle druhé vlny feminismu
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194627Identifikátory
SIS: 246819
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horová, Miroslava
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika-amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Ira Levin|Rosemary má děťátko|Gotický román|Ženská gotika|Druhá vlna feminismu|Simone de Beauvoir|Betty Friedan|Germaine GreerKlíčová slova (anglicky)
Ira Levin|Rosemary's Baby|Gothic Novel|Female Gothic|The Second Wave of Feminism|Simone de Beauvoir|Betty Friedan|Germaine GreerGotické romány devatenáctého století jsou často dávány do kontextu vzestupu nukleární rodiny a první vlny feminismu. Obvykle vyprávějí příběh uvězněné ženy, která se pokouší vzdorovat nátlaku mocného tyrana. Román Iry Levina Rosemary má děťátko vydaný v roce 1967 obsahuje obvyklé tropy gotického románu: strašidelný dům, pronásledovanou hrdinku, vychytralého padoucha. Tato bakalářská práce se na základě analýzy této knihy pokouší zjistit, jak se žánr gotického románu změnil s příchodem druhé vlny feminismu. Text je tak uváděn do kontextu se třemi významnými knihami spojenými s touto ideologií: Druhým pohlavím od Simone de Beauvoir, Ženskou mystikou Betty Friedan a Eunuškou Germaine Greer. Bylo zjištěno, že zatímco ve starších textech je hrdinka vězněna proti své vůli a ve své bezmoci zveličuje strašidelnost světa kolem sebe, Rosemary zůstává ve své izolaci dobrovolně a téměř zcela ignoruje náznaky nebezpečí kolem sebe. Tento postřeh byl vyložen skrze častou tematizaci zvnitřněné misogynie v textech druhé vlny feminismu: hrdinka je slepá vůči svému vlastnímu útlaku a to se jí stává osudným. Klíčová slova: Ira Levin, Rosemary má děťátko, Gotický román, Ženská gotika, Druhá vlna feminismu, Simone de Beauvoir, Betty Friedan, Germaine Greer
Gothic novels of the nineteenth century are often contextualized with the rise of the nuclear family and the first wave of feminism. They typically tell the story of a woman trapped and trying to resist the pressure of a powerful tyrant. Ira Levin's novel Rosemary's Baby, published in 1967, contains the usual tropes of the Gothic novel: a haunted house, a persecuted heroine, and a cunning villain. This thesis aims to explore how the Gothic novel genre changed with the advent of the second wave of feminism, using an analysis of this book. The text is set in the context of three significant books associated with this ideology: The Second Sex by Simone de Beauvoir, The Feminine Mystique by Betty Friedan, and The Female Eunuch by Germaine Greer. It has been found that while in older texts the heroine is imprisoned against her will and exaggerates the mysteriousness of the world around her in her helplessness, Rosemary remains in her isolation voluntarily and almost completely ignores the signs of danger around her. This observation is interpreted through the frequent theme of internalized misogyny in second-wave feminist texts: the heroine is blind to her own oppression, which ultimately becomes her downfall. Key words: Ira Levin, Rosemary's Baby, Gothic Novel, Female Gothic, The Second Wave of...