Duševní zdraví dětských uprchlíků z Ukrajiny v kontextu školního prostředí
Mental health of child refugees from Ukraine in the context of the school environment
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194613Identifikátory
SIS: 260833
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Urban, Kamila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dětští uprchlíci z Ukrajiny|školní prostředí|duševní zdraví|trauma|válka na UkrajiněKlíčová slova (anglicky)
child refugees from Ukraine|school environment|mental health|trauma|war in UkraineV roce 2022 vypukl válečný konflikt, ve kterém Rusko otevřeně napadlo Ukrajinu, zhruba10 milionů ukrajinských občanů a občanek bylo nuceno opustit své domovy, z čehož velkou část tvoří děti a dospívající. Tato bakalářská práce se zaměřuje na duševní zdraví dětí, které utekly z Ukrajiny před válkou. Ve snaze přispět k podpoře duševního zdraví této populace si empirická část této práce kladla za cíl identifikovat podpůrné a rizikové faktory, které jsou přítomny ve školním prostředí a mohou působit na duševní zdraví dětských uprchlíků. Výzkum byl veden kvalitativním způsobem, data byla sbírána metodou polostrukturovaných rozhovorů se sedmi školními psycholožkami, pro analýzu dat byla použita tematická analýza. Na základě analýzy bylo určeno pět témat: individuální charakteristiky ukrajinských dětí a jejich rodin, proces začleňování ukrajinských dětí do českých škol, specifika školního prostředí, psychologická podpora ukrajinských dětí ve školním prostředí a dopady současného válečného stavu na prožívání ukrajinských dětí. Výsledky analýzy prohlubují pochopení, jakými způsoby lze podporovat duševní zdraví dětských uprchlíků ve školním prostředí. Klíčová slova: dětští uprchlíci z Ukrajiny; školní prostředí; duševní zdraví; trauma; válka na Ukrajině
In 2022, a full-scale war conflict began in Ukraine, forcing 10 million Ukrainian citizens to leave their homes, a significant portion of whom are children and adolescents. This bachelor's thesis focuses on the mental health of children who fled Ukraine due to the war. In an effort to contribute to the support of the mental health of this population, the empirical part of this thesis aimed to identify the supportive and risk factors present in the school environment that can affect the mental health of child refugees. The research was conducted qualitatively, with data collected through semi-structured interviews with seven school psychologists, and the data were analyzed using Thematic Analysis. Based on the analysis, five themes were identified: individual characteristics of Ukrainian children and their families, the process of integrating Ukrainian children into Czech schools, specifics of the school environment, psychological support for Ukrainian children in the school environment, and the impact of the current war situation on the experiences of Ukrainian children. The results of the analysis deepen the understanding of how the mental health of child refugees can be supported in the school environment. Key words: child refugees from Ukraine; school environment; mental health; trauma; war in...