Zobrazit minimální záznam

The Perception of Music and Its Role in the Learning Process
dc.contributor.advisorDěchtěrenko, Filip
dc.creatorDavidová, Tereza
dc.date.accessioned2024-11-29T01:19:21Z
dc.date.available2024-11-29T01:19:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194590
dc.description.abstractTato bakalářská práce se teoreticky věnuje hudební percepci a vlivu hudby na psychické aspekty lidské osobnosti s důrazem na kognici a schopnost učení se. Empiricky zkoumá vliv poslechu preferované hudby během četby odborného textu na schopnost retence a rekognice informací, a to jak kvalitativně z pohledu studentů Univerzity Karlovy, tak experimentálně, s cílem přispět k aktuálnímu výzkumu v této oblasti, jehož výsledky jsou zatím velmi nekonzistentní. Celkem 392 studentů Univerzity Karlovy se zúčastnilo dotazníkového šetření, ve kterém uváděli subjektivně vnímané benefity a negativa poslechu hudby během čtení a učení. Experimentální studie s vnitrosubjektovým designem se zúčastnilo celkem 32 studentů té samé univerzity. V této studii participanti četli odborně znějící texty vytvořené za pomoci umělé inteligence, přičemž jeden text četli v tichosti a k druhému textu poslouchali vlastní preferovanou hudbu. Schopnost retence a rekognice informací z každého textu byla měřena testem se sedmi otázkami s výběrem odpovědí. Na začátku experimentu byla též administrována úloha měřící kapacitu pracovní paměti. Výsledky experimentální studie ukazují statisticky významné zhoršení výkonu v testu retence a rekognice při čtení odborného textu s poslechem preferované hudby. Nebyl nalezen vztah mezi kapacitou...cs_CZ
dc.description.abstractThe theoretical focus of this bachelor's thesis is the perception of music and the effects of music on different psychological aspects of human personality, accenting the effects on cognition and learning. The empirical part examines the effect of listening to preferred background music while reading scientific text on the ability of information retention and recognition. This thesis combines qualitative perspective on subjective beliefs of Charles University students with experimental approach, aiming to contribute to the contemporary research in this field, in which the results are very inconsistent. In total 392 Charles University students participated in the survey study in which they stated subjectively perceived benefits and negatives of listening to background music while reading and learning. 32 students from the same university participated in the within-subject experimental study. Here, the participants read scientific-like texts, which were created using artificial intelligence. The participants always read one text in silence and the other text while listening to their preferred background music. The ability of retention and recognition of the information from the texts were measured with seven single-choice questions after every text. Working memory capacity measuring task was also...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmusic perception|effects of music|background music and learning|preferred background music|working memory capacityen_US
dc.subjectpercepce hudby|vlivy hudby|hudební kulisa a učení|preferovaná hudební kulisa|kapacita pracovní pamětics_CZ
dc.titlePercepce hudby a její funkce v procesu učenícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-02
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId260619
dc.title.translatedThe Perception of Music and Its Role in the Learning Processen_US
dc.contributor.refereeKrejčí, Monika
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se teoreticky věnuje hudební percepci a vlivu hudby na psychické aspekty lidské osobnosti s důrazem na kognici a schopnost učení se. Empiricky zkoumá vliv poslechu preferované hudby během četby odborného textu na schopnost retence a rekognice informací, a to jak kvalitativně z pohledu studentů Univerzity Karlovy, tak experimentálně, s cílem přispět k aktuálnímu výzkumu v této oblasti, jehož výsledky jsou zatím velmi nekonzistentní. Celkem 392 studentů Univerzity Karlovy se zúčastnilo dotazníkového šetření, ve kterém uváděli subjektivně vnímané benefity a negativa poslechu hudby během čtení a učení. Experimentální studie s vnitrosubjektovým designem se zúčastnilo celkem 32 studentů té samé univerzity. V této studii participanti četli odborně znějící texty vytvořené za pomoci umělé inteligence, přičemž jeden text četli v tichosti a k druhému textu poslouchali vlastní preferovanou hudbu. Schopnost retence a rekognice informací z každého textu byla měřena testem se sedmi otázkami s výběrem odpovědí. Na začátku experimentu byla též administrována úloha měřící kapacitu pracovní paměti. Výsledky experimentální studie ukazují statisticky významné zhoršení výkonu v testu retence a rekognice při čtení odborného textu s poslechem preferované hudby. Nebyl nalezen vztah mezi kapacitou...cs_CZ
uk.abstract.enThe theoretical focus of this bachelor's thesis is the perception of music and the effects of music on different psychological aspects of human personality, accenting the effects on cognition and learning. The empirical part examines the effect of listening to preferred background music while reading scientific text on the ability of information retention and recognition. This thesis combines qualitative perspective on subjective beliefs of Charles University students with experimental approach, aiming to contribute to the contemporary research in this field, in which the results are very inconsistent. In total 392 Charles University students participated in the survey study in which they stated subjectively perceived benefits and negatives of listening to background music while reading and learning. 32 students from the same university participated in the within-subject experimental study. Here, the participants read scientific-like texts, which were created using artificial intelligence. The participants always read one text in silence and the other text while listening to their preferred background music. The ability of retention and recognition of the information from the texts were measured with seven single-choice questions after every text. Working memory capacity measuring task was also...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV