Percepce hudby a její funkce v procesu učení
The Perception of Music and Its Role in the Learning Process
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194590Identifikátory
SIS: 260619
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krejčí, Monika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
2. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
percepce hudby|vlivy hudby|hudební kulisa a učení|preferovaná hudební kulisa|kapacita pracovní pamětiKlíčová slova (anglicky)
music perception|effects of music|background music and learning|preferred background music|working memory capacityTato bakalářská práce se teoreticky věnuje hudební percepci a vlivu hudby na psychické aspekty lidské osobnosti s důrazem na kognici a schopnost učení se. Empiricky zkoumá vliv poslechu preferované hudby během četby odborného textu na schopnost retence a rekognice informací, a to jak kvalitativně z pohledu studentů Univerzity Karlovy, tak experimentálně, s cílem přispět k aktuálnímu výzkumu v této oblasti, jehož výsledky jsou zatím velmi nekonzistentní. Celkem 392 studentů Univerzity Karlovy se zúčastnilo dotazníkového šetření, ve kterém uváděli subjektivně vnímané benefity a negativa poslechu hudby během čtení a učení. Experimentální studie s vnitrosubjektovým designem se zúčastnilo celkem 32 studentů té samé univerzity. V této studii participanti četli odborně znějící texty vytvořené za pomoci umělé inteligence, přičemž jeden text četli v tichosti a k druhému textu poslouchali vlastní preferovanou hudbu. Schopnost retence a rekognice informací z každého textu byla měřena testem se sedmi otázkami s výběrem odpovědí. Na začátku experimentu byla též administrována úloha měřící kapacitu pracovní paměti. Výsledky experimentální studie ukazují statisticky významné zhoršení výkonu v testu retence a rekognice při čtení odborného textu s poslechem preferované hudby. Nebyl nalezen vztah mezi kapacitou...
The theoretical focus of this bachelor's thesis is the perception of music and the effects of music on different psychological aspects of human personality, accenting the effects on cognition and learning. The empirical part examines the effect of listening to preferred background music while reading scientific text on the ability of information retention and recognition. This thesis combines qualitative perspective on subjective beliefs of Charles University students with experimental approach, aiming to contribute to the contemporary research in this field, in which the results are very inconsistent. In total 392 Charles University students participated in the survey study in which they stated subjectively perceived benefits and negatives of listening to background music while reading and learning. 32 students from the same university participated in the within-subject experimental study. Here, the participants read scientific-like texts, which were created using artificial intelligence. The participants always read one text in silence and the other text while listening to their preferred background music. The ability of retention and recognition of the information from the texts were measured with seven single-choice questions after every text. Working memory capacity measuring task was also...