Zobrazit minimální záznam

Chalupecký, Restany and Želibská - the relationship between an art critic and an artist in the 1960s-1980s.
dc.contributor.advisorKlimešová, Marie
dc.creatorPeldová, Barbora
dc.date.accessioned2024-11-29T19:50:39Z
dc.date.available2024-11-29T19:50:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194472
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá vztahem mezi umělcem a uměleckým kritikem a teoretikem v období 60.-70. let 20. století s přímým porovnáním domácí a zahraniční scény. Představuje dvě významné osobnosti na poli umělecké kritiky, Jindřicha Chalupeckého a Pierra Restanyho, kteří oba sehráli hlavní roli ve formování uměleckého dění ve zkoumaném období. Práce si klade za cíl položit otázku, zda mohl být kritik a teoretik umění v období 60.-70. let 20. století pro uměleckou scénu vlivnější než samotný umělec, a to na základě komparace vztahu obou kritiků k průkopnické slovenské umělkyni Janě Želibské, s níž oba spolupracovali. Hlavní metodou práce je analýza přístupu obou osobností ke kurátorské praxi jakožto vyjádření současných uměleckých tendencí a udávání trendů jak na tehdejší francouzské, tak na československé scéně. V závěru se pokusím o zhodnocení významu teoretického a kurátorského působení Jindřicha Chalupeckého a Pierra Restanyho skrze dílo Jany Želibské, kterou s oběma scénami pojí konkrétní realizace a výstavy. Toto zhodnocení by mohlo přinést nové podněty k obecnému zamyšlení nad rolí kritika a jeho mocí formovat uměleckou scénu. Klíčová slova vztah kritika a umělce, umělecké dění, československá scéna, francouzská scéna, Jindřich Chalupecký, Pierre Restany, Jana Želibská, kurátorská praxecs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor's thesis focuses on the relationship between an artist and an art critic and theorist in the 1960s-1970s with a direct comparison of the domestic and foreign art scene. It introduces two main figures in the field of art criticism, Jindřich Chalupecký and Pierre Restany, who both played key roles in the shaping of the art world during the mentioned period. The thesis aims to question whether an art critic could have been more influential in an art scene than an artist himself, based on the assessment of the relationship of both critics to the pioneering Slovak artist Jana Želibská. The main method of this thesis is an analysis of both critics' approaches to the curatorial practice as a way of expressing the current artistic tendencies and trends in both the French and Czechoslovak art scenes. In conclusion, I would like to evaluate the significance of Chalupecký's and Restany's theoretical and curatorial practice through Jana Želibská's artwork and exhibitions. This evaluation could open up new suggestions on general thinking about the role of an art critic and his power to shape an art scene. Key words the relationship between an artist and art critic, art tendencies, Czechoslovak scene, French scene, Jindřich Chalupecký, Pierre Restany, Jana Želibská, curatorial practiceen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectthe relationship between an artist and art critic|art tendencies|Czechoslovak scene|French scene|Jindřich Chalupecký|Pierre Restany|Jana Želibská|curatorial practiceen_US
dc.subjectvztah kritika a umělce|umělecké dění|československá scéna|francouzská scéna|Jindřich Chalupecký|Pierre Restany|Jana Želibská|kurátorská praxecs_CZ
dc.titleChalupecký, Restany a Želibská - vztah kritika a umělce v období 60.-80. let 20. století.cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-09
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId266451
dc.title.translatedChalupecký, Restany and Želibská - the relationship between an art critic and an artist in the 1960s-1980s.en_US
dc.contributor.refereeŠtefková, Zuzana
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineArt Historyen_US
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enArt Historyen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá vztahem mezi umělcem a uměleckým kritikem a teoretikem v období 60.-70. let 20. století s přímým porovnáním domácí a zahraniční scény. Představuje dvě významné osobnosti na poli umělecké kritiky, Jindřicha Chalupeckého a Pierra Restanyho, kteří oba sehráli hlavní roli ve formování uměleckého dění ve zkoumaném období. Práce si klade za cíl položit otázku, zda mohl být kritik a teoretik umění v období 60.-70. let 20. století pro uměleckou scénu vlivnější než samotný umělec, a to na základě komparace vztahu obou kritiků k průkopnické slovenské umělkyni Janě Želibské, s níž oba spolupracovali. Hlavní metodou práce je analýza přístupu obou osobností ke kurátorské praxi jakožto vyjádření současných uměleckých tendencí a udávání trendů jak na tehdejší francouzské, tak na československé scéně. V závěru se pokusím o zhodnocení významu teoretického a kurátorského působení Jindřicha Chalupeckého a Pierra Restanyho skrze dílo Jany Želibské, kterou s oběma scénami pojí konkrétní realizace a výstavy. Toto zhodnocení by mohlo přinést nové podněty k obecnému zamyšlení nad rolí kritika a jeho mocí formovat uměleckou scénu. Klíčová slova vztah kritika a umělce, umělecké dění, československá scéna, francouzská scéna, Jindřich Chalupecký, Pierre Restany, Jana Želibská, kurátorská praxecs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis focuses on the relationship between an artist and an art critic and theorist in the 1960s-1970s with a direct comparison of the domestic and foreign art scene. It introduces two main figures in the field of art criticism, Jindřich Chalupecký and Pierre Restany, who both played key roles in the shaping of the art world during the mentioned period. The thesis aims to question whether an art critic could have been more influential in an art scene than an artist himself, based on the assessment of the relationship of both critics to the pioneering Slovak artist Jana Želibská. The main method of this thesis is an analysis of both critics' approaches to the curatorial practice as a way of expressing the current artistic tendencies and trends in both the French and Czechoslovak art scenes. In conclusion, I would like to evaluate the significance of Chalupecký's and Restany's theoretical and curatorial practice through Jana Želibská's artwork and exhibitions. This evaluation could open up new suggestions on general thinking about the role of an art critic and his power to shape an art scene. Key words the relationship between an artist and art critic, art tendencies, Czechoslovak scene, French scene, Jindřich Chalupecký, Pierre Restany, Jana Želibská, curatorial practiceen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV