Začlenění žáků s lehkým mentálním postižením do kolektivu ve školách hlavního vzdělávacího proudu
Integration of pupils with mild intellectual disabilities into the collective at mainstream schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194386Identifikátory
SIS: 253518
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubíčková, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
16. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
inkluzivní vzdělávání, mentální postižení, žák s lehkým mentálním postižením, kolektiv;základní školaKlíčová slova (anglicky)
inclusive education, intellectual disability, pupil with mild intellectual disability;collective, primary schoolBakalářská práce se věnuje sociální stránce inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část se zabývá základními pojmy z dané oblasti. Popisuje mentální postižení, věnuje se etiologii, terminologii a klasifikaci mentálního postižení, s důrazem na specifika lehkého mentální postižení. Dále se zabývá legislativou týkající se osob s mentálním postižením, vychází převážně z vybraných mezinárodních dokumentů a zmiňuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením. V neposlední řadě je v práci přiblížena problematika inkluzivního vzdělávání, s důrazem na inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praktická část je kvantitativně zaměřena a zkoumá sociální začleňování inkluzivně vzdělávaných žáků s lehkým mentálním postižením na prvním a druhém stupni základních škol. Výzkumné šetření je realizováno pomocí metody dotazníku. Výzkumný vzorek tvořili učitelé základních škol hlavního vzdělávacího proudu na území Prahy a Středočeského kraje. Součástí práce je rozbor a zhodnocení výsledků výzkumného šetření, na základě kterých jsou následně formulována doporučení pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA inkluzivní vzdělávání; mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; kolektiv; základní škola
The bachelor thesis focuses on the social aspect of inclusive education of pupils with mild mental disabilities in mainstream schools. The theoretical part deals with the basic concepts of the field. It describes intellectual disability, discusses the etiology, terminology and classification of intellectual disability, with an emphasis on the specifics of mild intellectual disability. It also deals with the legislation concerning persons with intellectual disabilities, based mainly on selected international documents, and mentions the possibilities of education of pupils with intellectual disabilities. Last but not least, the paper presents the issue of inclusive education, with an emphasis on inclusive education of pupils with mild intellectual disabilities. The practical part is quantitatively oriented and examines the social inclusion of inclusive education of pupils with mild mental disabilities at the first and second level of primary schools. The research investigation is carried out using the questionnaire method. The research sample consisted of teachers of mainstream primary schools in Prague and the Central Bohemia Region. The work includes analysis and evaluation of the results of the research investigation, on the basis of which recommendations for practice are formulated. KEYWORDS...