Poučovací povinnost soudu se zaměřením na hmotněprávní aspekty poučování
The court's duty to instruct with a focus on its substantive aspects
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194313Identifiers
Study Information System: 252233
Collections
- Kvalifikační práce [14207]
Author
Advisor
Referee
Střeleček, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Civil Law
Date of defense
13. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Poučovací povinnost, poučení o hmotném právu, práva a povinnosti účastníků civilního řízení spornéhoKeywords (English)
Duty to instruct, instructions on substantive law, rights and obligations of parties in civil litigationPoučovací povinnost soudu se zaměřením na jeho hmotněprávní aspekty Abstrakt Diplomová práce se věnuje problematice poučovací povinnosti, kterou mají soudy vůči účastníkům řízení. Jedná se o jakousi pomocnou ruku, kterou zákonodárce dává účastníkům ať už zastoupeným či nezastoupeným a pomáhá k dosažení spravedlivého výsledku řízení. Autor se zejména věnuje poučování v prvním stupni civilního řízení sporného, jelikož zde právní úprava zavádí celou řadu typově odlišných poučovacích povinností, které mají odlišný účel i následky. Soud účastníky poučuje především o jejich procesních právech a povinnostech, kterými mohou zasahovat do řízení ve svůj prospěch či neprospěch. Práce se však věnuje i možnosti poučit účastníky o jejich právech a povinnostech hmotněprávních a snaží se odpovědět na otázku, zda je poskytnutí hmotněprávního poučení v souladu s literou zákona. První část práce je věnována teoretickým aspektům poučovací povinnosti obecně, kde v prvních kapitolách je věnována pozornost zásadám civilního procesu, ze kterých rozsah a meze poučovací povinnosti vyplývají jako je zásada rovnosti, koncentrace či odlišení formální a materiální pravdy. Následují kapitoly věnované prvkům poučení v teoretické rovině doplněné o příklady z praxe. V druhé a rozsáhlejší části se autor věnuje již vybraným ustanovením...
The court's duty to instruct with a focus on its substantive aspects Abstract The thesis addresses the issue of the duty to instruct, which the courts owe to the parties to the proceedings. It is a kind of assistance that the legislator provides to the parties, whether represented or unrepresented, with the aim of achieving a fair outcome of the proceedings. In particular, the author focuses on instructions in the first instance of civil litigation, as the legislation introduces a number of different types of instructions, which have different purposes and consequences. The court primarily instructs the parties on their procedural rights and obligations, which they may exploit to their advantage or disadvantage. However, the thesis also examines the possibility of instructing the parties on their substantive rights and obligations and seeks to answer the question of whether the provision of substantive instructions is in accordance with the letter of the law. The initial section of the thesis is dedicated to the theoretical aspects of the duty to instruct in general. In the initial chapters, attention is paid to the principles of civil procedure from which the scope and limits of the duty to instruct arise. These include the principle of equality, concentration, and the distinction between formal and...