Zobrazit minimální záznam

The Emancipation of Teachers between 1869 and 1914 on the example of the Pelhřimov political district
dc.contributor.advisorHlavačka, Milan
dc.creatorMartínková, Hana
dc.date.accessioned2024-11-29T14:49:00Z
dc.date.available2024-11-29T14:49:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193890
dc.description.abstract(česky) Předkládaná diplomová práce si klade za cíl postihnout zásadní proměny v životě učitelstva v době od zavedení liberálních školských zákonů na konci 60. let 19. století po začátek první světové války. Prostor sledovaného fenoménu emancipace učitelského stavu byl omezen hranicemi politického okresu Pelhřimov. První část práce se snaží zmapovat nové školské normy uváděné v život v průběhu druhé poloviny 19. století a změny, které do školství, jeho správy a života učitelů přinesly. Dále je zde zmapován vývoj školství a školské sítě na Pelhřimovsku od tereziánských reforem do počátku 20. století. V dalších kapitolách jsou popsány hlavní aspekty emancipace učitelstva - tedy socio-ekonomické proměny, proměny postavení a role učitele ve společnosti a politizace a radikalizace učitelstva na konci "dlouhého" 19. století. V práci byly využity především prameny úřední povahy, prezidiální spisy z fondu Okresního úřadu Pelhřimov a Okresního úřadu Kamenice nad Lipou, dále dokumenty z fondu Okresního školního výboru v Pelhřimově, ale také školní kroniky, dobový tisk a ego-dokumenty, vnášející do celého tématu lidský rozměr.cs_CZ
dc.description.abstract(in English): The aim of the present thesis is to describe the fundamental changes in the life of teachers from the introduction of liberal education laws in the late 1860s to the beginning of the First World War. The space of the studied phenomenon of the emancipation of the teaching state was limited by the borders of the political district of Pelhřimov. The first part of the thesis seeks to map the new school norms introduced during the second half of the 19th century and the changes they brought to the education system, its administration and the lives of teachers. Furthermore, the development of education and the school network in the Pelhřimov district from the Theresian reforms to the beginning of the 20th century is mapped. The following chapters describe the main aspects of the emancipation of the teaching profession - i.e. socio-economic changes, changes in the position and role of the teacher in society, and the politicisation and radicalisation of the teaching profession at the end of the 'long' 19th century. The thesis uses mainly official sources, presidial files from the funds of the District Office in Pelhřimov and the District Office in Kamenice nad Lipou, as well as documents from the funds of the District School Committee in Pelhřimov, but also school chronicles, contemporary...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjecthistory of education|history of teachers|political and national emancipation|Czechia|political district Pelhřimov|1869-1914en_US
dc.subjectdějiny školství|dějiny učitelstva|politická a národnostní emancipace|Čechy|politický okres Pelhřimov|1869-1914cs_CZ
dc.titleEmancipace učitelstva mezi lety 1869-1914 na příkladu politického okresu Pelhřimovcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-11
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId245656
dc.title.translatedThe Emancipation of Teachers between 1869 and 1914 on the example of the Pelhřimov political districten_US
dc.contributor.refereePokorná, Magdaléna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory - Czech History in European Contexten_US
thesis.degree.disciplineHistorie - české dějiny v evropském kontextucs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorie - české dějiny v evropském kontextucs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory - Czech History in European Contexten_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Předkládaná diplomová práce si klade za cíl postihnout zásadní proměny v životě učitelstva v době od zavedení liberálních školských zákonů na konci 60. let 19. století po začátek první světové války. Prostor sledovaného fenoménu emancipace učitelského stavu byl omezen hranicemi politického okresu Pelhřimov. První část práce se snaží zmapovat nové školské normy uváděné v život v průběhu druhé poloviny 19. století a změny, které do školství, jeho správy a života učitelů přinesly. Dále je zde zmapován vývoj školství a školské sítě na Pelhřimovsku od tereziánských reforem do počátku 20. století. V dalších kapitolách jsou popsány hlavní aspekty emancipace učitelstva - tedy socio-ekonomické proměny, proměny postavení a role učitele ve společnosti a politizace a radikalizace učitelstva na konci "dlouhého" 19. století. V práci byly využity především prameny úřední povahy, prezidiální spisy z fondu Okresního úřadu Pelhřimov a Okresního úřadu Kamenice nad Lipou, dále dokumenty z fondu Okresního školního výboru v Pelhřimově, ale také školní kroniky, dobový tisk a ego-dokumenty, vnášející do celého tématu lidský rozměr.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The aim of the present thesis is to describe the fundamental changes in the life of teachers from the introduction of liberal education laws in the late 1860s to the beginning of the First World War. The space of the studied phenomenon of the emancipation of the teaching state was limited by the borders of the political district of Pelhřimov. The first part of the thesis seeks to map the new school norms introduced during the second half of the 19th century and the changes they brought to the education system, its administration and the lives of teachers. Furthermore, the development of education and the school network in the Pelhřimov district from the Theresian reforms to the beginning of the 20th century is mapped. The following chapters describe the main aspects of the emancipation of the teaching profession - i.e. socio-economic changes, changes in the position and role of the teacher in society, and the politicisation and radicalisation of the teaching profession at the end of the 'long' 19th century. The thesis uses mainly official sources, presidial files from the funds of the District Office in Pelhřimov and the District Office in Kamenice nad Lipou, as well as documents from the funds of the District School Committee in Pelhřimov, but also school chronicles, contemporary...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV