Kde konec nezná konce: Analýza smrti v absurdním dramatu
Where All Ends Come Together: Analysis of Death in the Theater of the Absurd
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193805Identifikátory
SIS: 269066
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Polochová, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
smrt|drama|absurdní drama|konec|vražda|existencialismusKlíčová slova (anglicky)
death|drama|theater of the absurd|the end|murder|existentialismBakalářská práce - Abstrakt v českém jazyce Tato bakalářská práce si klade za cíl provést detailní analýzu způsobu, jakým pět významných autorů žánru absurdního dramatu pracuje s motivem smrti, se snahou určit, jak se tento motiv v rámci jejich děl projevuje a do jaké míry pomáhá spoluurčovat ostatní rysy jejich dramatické tvorby. Záměrně byli voleni spisovatelé píšící v 50. a 60. letech 20. století v odlišných politických a společenských podmínkách, s premisou, že by se nám tak mohl naskytnout pohled na několik značně rozdílných přístupů. První kapitola se zaměřuje na definici žánru absurdního dramatu z hlediska historického, společenského i uměleckého kontextu, přičemž čerpá zejména z knihy Theatre of the absurd britského spisovatele Martina Esslina, její části Podstata, tradice a smysl absurdního dramatu přeložené do češtiny Liborem Štukavcem a ze dvou zahraničních studií obecně pojednávajících o problematice smrti v absurdním dramatu. Druhá kapitola krátce pojednává o přístupu ke smrti u nejvýznamnějších autorů existencialismu, filozofického směru s žánrem absurdního dramatu úzce souvisejícího. Vycházela především z poznatků diplomové práce Andrey Nagyové z roku 2012, zaměřené přímo na toto téma, a z knihy Existencialismus ve filozofii a literatuře od Jerzyho Kossaka. Třetí kapitola poté již konkrétně...
Bachelor thesis - Abstract in the English language This bachelor's thesis aims to conduct a detailed analysis of how five significant authors of the "theater of the absurd" genre deal with the theme of death, with the goal of determining how this theme manifests in their works and to what extent it helps to shape other features of their dramatic writing. The authors, who wrote in the 1950s and 1960s under different political and social conditions, were chosen deliberately, with the premise that this could offer insight into several different approaches. The first chapter focuses on defining the genre of the theatre of the absurd in terms of historical, social, and cultural context, drawing primarily from the book Theatre of the Absurd by British writer Martin Esslin, from its section Podstata, tradice a smysl absurdního dramatu, translated into Czech by Libor Štukavec, as well as from two international studies generally addressing the issue of death in the theatre of the absurd. The second chapter briefly discusses the approach to death by the most important authors of existentialism, a philosophical movement closely related to the genre of the theatre of the absurd. It is based primarily on the findings from Andrea Nagyová's 2012 dissertation, which directly focuses on this topic, and from the book...