Zobrazit minimální záznam

Sibling constellations in the context of digital technology use
dc.contributor.advisorHrabec, Ondřej
dc.creatorSaláková, Kristýna
dc.date.accessioned2024-10-03T06:42:24Z
dc.date.available2024-10-03T06:42:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193715
dc.description.abstractTato práce se zabývá sourozeneckými konstelacemi v souvislostech užívání obrazovek. V teoretické části jsou popsána dosavadní zjištění týkající se rodinného prostředí v kontextu digitálních technologií včetně představení základních principů rodičovské mediace. V následující kapitole jsou popsány další zdroje mediace, a to vrstevnická skupina a vzdělávací systém. Další kapitola pak reflektuje faktory ovlivňující obecnou podobu sourozeneckých interakcí. Cílem práce je formulovat typologii rolí, které sourozenci v tomto kontextu reprezentují, a popsat jejich mediační strategie. Práce využívá kvalitativní výzkumný design založený na nestrukturovaných rozhovorech s dvojicemi sourozenců. Hlavním zjištěním práce je, že sourozenci hrají důležitou roli v procesu osvojování si a užívání obrazovek dětmi i dospívajícími a záměrně i nezáměrně na své sourozence v této oblasti působí. V praktické části je představena typologie sourozeneckých rolí zahrnující roli nositele rodinného dědictví, zprostředkovatele sociálních norem, experta, parťáka a izoláta. Pro popis mediačních strategií je využito členění na restriktivní a aktivní mediaci, společné užívání, participativní učení a vzdálenou mediaci. V průběhu interpretace získaných dat je také reflektováno, jakým způsobem se sourozenec liší od dalších socializačních...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis aims at sibling constellations in the context of screen use. In the theoretical part, the previous findings regarding the family environment in the context of digital technologies are described, including the presentation of the basic principles of parental mediation. In the next chapter, other sources of mediation are described, namely the peer group and the educational system. The next chapter then reflects on the factors affecting the general form of sibling interactions. The aim of the thesis is to formulate a typology of the roles that siblings represent in this context, and to describe their media strategy. The thesis uses a qualitative research design based on unstructured interviews with pairs of siblings. The main finding is that siblings play an important role in the process of acquisition and use of screens by children and adolescents and they intentionally and unintentionally influence their siblings in this area. In the practical part, the typology of sibling roles is presented, including the role of bearer of family heritage, mediator of social norms, expert, sidekick and isolate. The definition of restrictive and active mediation, co-use, participatory learning and remote media is used to describe media strategies. During interpretation of the obtained data, it is also...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdigital technologiesen_US
dc.subjectinterneten_US
dc.subjectmediaen_US
dc.subjectproblematic usage of digital technologiesen_US
dc.subjectsibling relationshipsen_US
dc.subjectthe influence of sibling relationshipsen_US
dc.subjectdigitální technologiecs_CZ
dc.subjectinternetcs_CZ
dc.subjectmédiacs_CZ
dc.subjectproblematické užívání digitálních technologiícs_CZ
dc.subjectsourozenecké vztahycs_CZ
dc.subjectvliv sourozeneckých vztahůcs_CZ
dc.titleSourozenecké konstelace v souvislostech užívání digitálních technologiícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-12
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId257178
dc.title.translatedSibling constellations in the context of digital technology useen_US
dc.contributor.refereeHigh, Radka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá sourozeneckými konstelacemi v souvislostech užívání obrazovek. V teoretické části jsou popsána dosavadní zjištění týkající se rodinného prostředí v kontextu digitálních technologií včetně představení základních principů rodičovské mediace. V následující kapitole jsou popsány další zdroje mediace, a to vrstevnická skupina a vzdělávací systém. Další kapitola pak reflektuje faktory ovlivňující obecnou podobu sourozeneckých interakcí. Cílem práce je formulovat typologii rolí, které sourozenci v tomto kontextu reprezentují, a popsat jejich mediační strategie. Práce využívá kvalitativní výzkumný design založený na nestrukturovaných rozhovorech s dvojicemi sourozenců. Hlavním zjištěním práce je, že sourozenci hrají důležitou roli v procesu osvojování si a užívání obrazovek dětmi i dospívajícími a záměrně i nezáměrně na své sourozence v této oblasti působí. V praktické části je představena typologie sourozeneckých rolí zahrnující roli nositele rodinného dědictví, zprostředkovatele sociálních norem, experta, parťáka a izoláta. Pro popis mediačních strategií je využito členění na restriktivní a aktivní mediaci, společné užívání, participativní učení a vzdálenou mediaci. V průběhu interpretace získaných dat je také reflektováno, jakým způsobem se sourozenec liší od dalších socializačních...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis aims at sibling constellations in the context of screen use. In the theoretical part, the previous findings regarding the family environment in the context of digital technologies are described, including the presentation of the basic principles of parental mediation. In the next chapter, other sources of mediation are described, namely the peer group and the educational system. The next chapter then reflects on the factors affecting the general form of sibling interactions. The aim of the thesis is to formulate a typology of the roles that siblings represent in this context, and to describe their media strategy. The thesis uses a qualitative research design based on unstructured interviews with pairs of siblings. The main finding is that siblings play an important role in the process of acquisition and use of screens by children and adolescents and they intentionally and unintentionally influence their siblings in this area. In the practical part, the typology of sibling roles is presented, including the role of bearer of family heritage, mediator of social norms, expert, sidekick and isolate. The definition of restrictive and active mediation, co-use, participatory learning and remote media is used to describe media strategies. During interpretation of the obtained data, it is also...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV