dc.contributor.advisor | Hrabec, Ondřej | |
dc.creator | Saláková, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2024-10-03T06:42:24Z | |
dc.date.available | 2024-10-03T06:42:24Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193715 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá sourozeneckými konstelacemi v souvislostech užívání obrazovek. V teoretické části jsou popsána dosavadní zjištění týkající se rodinného prostředí v kontextu digitálních technologií včetně představení základních principů rodičovské mediace. V následující kapitole jsou popsány další zdroje mediace, a to vrstevnická skupina a vzdělávací systém. Další kapitola pak reflektuje faktory ovlivňující obecnou podobu sourozeneckých interakcí. Cílem práce je formulovat typologii rolí, které sourozenci v tomto kontextu reprezentují, a popsat jejich mediační strategie. Práce využívá kvalitativní výzkumný design založený na nestrukturovaných rozhovorech s dvojicemi sourozenců. Hlavním zjištěním práce je, že sourozenci hrají důležitou roli v procesu osvojování si a užívání obrazovek dětmi i dospívajícími a záměrně i nezáměrně na své sourozence v této oblasti působí. V praktické části je představena typologie sourozeneckých rolí zahrnující roli nositele rodinného dědictví, zprostředkovatele sociálních norem, experta, parťáka a izoláta. Pro popis mediačních strategií je využito členění na restriktivní a aktivní mediaci, společné užívání, participativní učení a vzdálenou mediaci. V průběhu interpretace získaných dat je také reflektováno, jakým způsobem se sourozenec liší od dalších socializačních... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis aims at sibling constellations in the context of screen use. In the theoretical part, the previous findings regarding the family environment in the context of digital technologies are described, including the presentation of the basic principles of parental mediation. In the next chapter, other sources of mediation are described, namely the peer group and the educational system. The next chapter then reflects on the factors affecting the general form of sibling interactions. The aim of the thesis is to formulate a typology of the roles that siblings represent in this context, and to describe their media strategy. The thesis uses a qualitative research design based on unstructured interviews with pairs of siblings. The main finding is that siblings play an important role in the process of acquisition and use of screens by children and adolescents and they intentionally and unintentionally influence their siblings in this area. In the practical part, the typology of sibling roles is presented, including the role of bearer of family heritage, mediator of social norms, expert, sidekick and isolate. The definition of restrictive and active mediation, co-use, participatory learning and remote media is used to describe media strategies. During interpretation of the obtained data, it is also... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | digital technologies | en_US |
dc.subject | internet | en_US |
dc.subject | media | en_US |
dc.subject | problematic usage of digital technologies | en_US |
dc.subject | sibling relationships | en_US |
dc.subject | the influence of sibling relationships | en_US |
dc.subject | digitální technologie | cs_CZ |
dc.subject | internet | cs_CZ |
dc.subject | média | cs_CZ |
dc.subject | problematické užívání digitálních technologií | cs_CZ |
dc.subject | sourozenecké vztahy | cs_CZ |
dc.subject | vliv sourozeneckých vztahů | cs_CZ |
dc.title | Sourozenecké konstelace v souvislostech užívání digitálních technologií | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-12 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 257178 | |
dc.title.translated | Sibling constellations in the context of digital technology use | en_US |
dc.contributor.referee | High, Radka | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá sourozeneckými konstelacemi v souvislostech užívání obrazovek. V teoretické části jsou popsána dosavadní zjištění týkající se rodinného prostředí v kontextu digitálních technologií včetně představení základních principů rodičovské mediace. V následující kapitole jsou popsány další zdroje mediace, a to vrstevnická skupina a vzdělávací systém. Další kapitola pak reflektuje faktory ovlivňující obecnou podobu sourozeneckých interakcí. Cílem práce je formulovat typologii rolí, které sourozenci v tomto kontextu reprezentují, a popsat jejich mediační strategie. Práce využívá kvalitativní výzkumný design založený na nestrukturovaných rozhovorech s dvojicemi sourozenců. Hlavním zjištěním práce je, že sourozenci hrají důležitou roli v procesu osvojování si a užívání obrazovek dětmi i dospívajícími a záměrně i nezáměrně na své sourozence v této oblasti působí. V praktické části je představena typologie sourozeneckých rolí zahrnující roli nositele rodinného dědictví, zprostředkovatele sociálních norem, experta, parťáka a izoláta. Pro popis mediačních strategií je využito členění na restriktivní a aktivní mediaci, společné užívání, participativní učení a vzdálenou mediaci. V průběhu interpretace získaných dat je také reflektováno, jakým způsobem se sourozenec liší od dalších socializačních... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis aims at sibling constellations in the context of screen use. In the theoretical part, the previous findings regarding the family environment in the context of digital technologies are described, including the presentation of the basic principles of parental mediation. In the next chapter, other sources of mediation are described, namely the peer group and the educational system. The next chapter then reflects on the factors affecting the general form of sibling interactions. The aim of the thesis is to formulate a typology of the roles that siblings represent in this context, and to describe their media strategy. The thesis uses a qualitative research design based on unstructured interviews with pairs of siblings. The main finding is that siblings play an important role in the process of acquisition and use of screens by children and adolescents and they intentionally and unintentionally influence their siblings in this area. In the practical part, the typology of sibling roles is presented, including the role of bearer of family heritage, mediator of social norms, expert, sidekick and isolate. The definition of restrictive and active mediation, co-use, participatory learning and remote media is used to describe media strategies. During interpretation of the obtained data, it is also... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |