Využití FIE ve vězeňském prostředí
Application of the FIE method in a prison environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193671Identifikátory
SIS: 270292
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Topková, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
instrumentální obohacování, zkušenost zprostředkovaného učení, Feuersteinova metoda, instrumenty, vězeňské prostředíKlíčová slova (anglicky)
instrumental enrichment, mediated learning experience, Feuerstein's method, instruments, prison environmentDiplomová práce sleduje Feuersteinovu metodu instrumentálního obohacování ve vězeňském prostředí a poskytuje náhled reality a hodnocení jednotlivých aktérů. Analyzuje oblasti spjaté se specifickým prostředím věznice, ve kterých lze sledovat vliv metody. V teoretické části jsou popsána teoretická východiska metody a charakterizován obsah programu, který je ve vězeňském prostředí využíván. Výzkumným cílem je zmapovat oblasti, kde má metoda FIE ve vězeňském prostředí vliv a popsat přínosy, které může přinášet. Dílčím cílem je také získat informace o využití metody ve výkonu trestu odnětí svobody a její realizaci. V rámci empirické části tvoří výzkumný soubor šest lektorů metody a osoby ve výkonu trestu ze specializovaných oddělení, kteří se na rozhovorech podíleli buď v rámci skupiny, případně individuální formou. Na základě rozhovorů s respondenty a pozorování hodin FIE byla za využití kvalitativní metodologie a tematické analýzy identifikována klíčová témata implementace metody do věznice. Pozorování metody FIE se vztahuje ke třem hlavním rovinám. První zachycuje práci s metodou ve vězeňském prostředí, ve druhé rovině je zohledněn pohled lektorů a jimi definována specifika tohoto prostředí. Třetí rovina zachycuje vnímání odsouzených. Ve zkoumané oblasti vězeňského prostředí je vysvětleno, proč zde...
This thesis explores the Feuerstein Instrumental Enrichment method within the prison environment, providing an examination of its reality and an assessment of various actors involved. It analyzes areas associated with the specific prison setting where the method's impact can be observed. The theoretical framework describes the method's theoretical foundations and characterizes the program content utilized within the prison environment. The research objective is to map out the areas where the FIE method influences the prison environment and to describe the benefits it can bring. A secondary objective is to gather information on the method's utilization in the execution of imprisonment and its implementation. The empirical part involves a research sample comprising six method instructors and individuals from specialized prison units, who participated in interviews either as a group or individually. Based on interviews with respondents and observations of FIE sessions, key themes related to the method's implementation in prisons were identified using qualitative methodology and thematic analysis. Observations of the FIE method pertain to three main dimensions. The first dimension captures the method's application within the prison environment, while the second dimension reflects the perspectives of...