Kultura Neslyšících ve výuce výtvarné výchovy
Deaf Culture in Art Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193637Identifikátory
SIS: 260239
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Neslyšící, výtvarná výchova, kultura, umění, De'VIA, identitaKlíčová slova (anglicky)
Deaf, art education, culture, art, De'VIA, identityDiplomová práce se zabývá tématem kultury Neslyšících ve výuce výtvarné výchovy, s cílem rozvíjet kulturní identitu žáků se sluchovým postižením. Přestože je výuka zaměřena především na žáky se sluchovým postižením, má potenciál rozvíjet personální, sociální a kulturní kompetence všech žáků. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy spojené s komunitou Neslyšících, včetně jejich jazyka a kulturních aktivit. V umění se zaměřuje na vizuální umění Neslyšících a vychází především ze směru De'VIA. V následujících kapitolách je popsáno vzdělávání žáků se sluchovým postižením a jeho historie u nás. Didaktická část zkoumá prostřednictvím dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů, jakým způsobem je téma kultury Neslyšících začleněno do výtvarné výchovy na základních školách specializujících se na vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Na základě těchto zjištění a vlastního pedagogického přístupu je navržen projekt pro výuku o kultuře Neslyšících. Práce se soustředí na pět klíčových otázek týkajících se začlenění kultury Neslyšících do výtvarné výchovy. Závěrečná část práce shrnuje odpovědi na tyto otázky a poskytuje doporučení pro pedagogickou praxi. Práce je inspirována přístupem Pavly Novotné, která zdůrazňuje podporu kulturně-umělecké identity Neslyšících bez její adorace či kritiky. Výsledky...
The diploma thesis deals with the topic of Deaf culture in the teaching of art education, with the aim of developing the cultural identity of students with hearing impairment. Although the teaching is mainly aimed at pupils with hearing impairment, it has the potential to develop the personal, social and cultural competences of all pupils. The theoretical part of the work clarifies the basic terms associated with the Deaf community, including their language and cultural activities. In art, it focuses on the visual art of the Deaf and is mainly based on the direction of De'VIA. The following chapters describe the education of pupils with hearing impairment and its history in our country. The didactic part examines, through questionnaires and semi-structured interviews, how the topic of Deaf culture is integrated into art education at elementary schools specializing in the education of students with hearing impairments. Based on these findings and own pedagogical approach, a project for teaching about Deaf culture is proposed. The work focuses on five key questions regarding the inclusion of Deaf culture in art education. The final part of the thesis summarizes the answers to these questions and provides recommendations for pedagogical practice. The work is inspired by Pavla Novotná's approach, which...