Zobrazit minimální záznam

Aristotle on Human Inequality
dc.contributor.advisorHauser, Michael
dc.creatorSkuhravý, Jan
dc.date.accessioned2024-10-01T07:13:07Z
dc.date.available2024-10-01T07:13:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193579
dc.description.abstractPráce se zabývá otázkou nerovnosti lidí u Aristotela z hlediska rozdílného pojetí jejich přirozenosti. Podává nejprve výklad o paradigmatické podobě přirozenosti člověka jakožto člověka a cíli jeho života v podobě eudaimonie, v níž se snaží ukázat provázanost obou základních charakteristik člověka, tj. živočicha mající rozum (zóon logon echon) a živočicha politického (zóon politikon). Ukazuje následně, že tato přirozenost člověka se (zejména v kontextu ctnosti) diametrálně liší od přirozenosti jiných entit. Postupně se věnuje jednotlivým deficientním podobám lidské přirozenosti (otrokům, ženám a barbarům) a základní předpoklad jejich podřadného postavení identifikuje v jejich nedostatečné účasti na rozumu. Důvody pro postulování takovéto koncepce lidského přirozenosti vidí autor práce zejména v Aristotelově obecné metodě zkoumání, která se odvíjí od specifického přístupu k jevům, a ve způsobu nahlížení na lidskou existenci obecně. V poslední (kritické) části práce autor v návaznosti na úvahy Jacquese Rancièra identifikuje Aristotelovu politickou filosofii jako případ para-politiky, která se opírá o teorii lidské přirozenosti jakožto základní argumentační substrát pro nerovné postavení členů polis. Na Aristotelově specifickém způsobu znepřítomnění dému (typicky v případě rolnické demokracie),...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis deals with the question of the inequality of people in Aristotle from the point of view of the different conception of their nature. First, he gives an explanation of the paradigmatic form of the nature of man as a man and the goal of his life in the form of eudaimonia, in which he tries to show the interconnection of the two basic characteristics of man, i.e. the animal having reason (zōon logon echon) and the political animal (zōon politikon). The thesis then shows that this nature of man (especially in the context of virtue) is diametrically opposed to that of other entities. Gradually, he deals with individual deficient forms of human nature (slaves, women and barbarians) and identifies the basic assumption of their inferior status in their lack of participation in reason. The author of the thesis sees the reasons for postulating such a conception of human nature mainly in Aristotle's general method of investigation, which is based on a specific approach to phenomena, and in the way of looking at human existence in general. In the last (critical) part of the thesis, the author, following the reflections of Jacques Rancière, identifies Aristotle's political philosophy as a case of para-politics, which relies on the theory of human nature as the basic argumentative substrate for the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectInequality - human nature - Aristotle - fysis - eudaimonia - ergon - demos - virtue - women - barbarians - natural slavery - banausoien_US
dc.subjectnerovnost - lidská přirozenost - Aristotelés - fysis - eudaimonia - ergon - démos - ctnost - ženy - barbaři - přirozené otroctví - banausoics_CZ
dc.titleNerovnost lidí u Aristotelacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-10
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId269490
dc.title.translatedAristotle on Human Inequalityen_US
dc.contributor.refereeRybák, David
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplineDějepis se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějepis se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá otázkou nerovnosti lidí u Aristotela z hlediska rozdílného pojetí jejich přirozenosti. Podává nejprve výklad o paradigmatické podobě přirozenosti člověka jakožto člověka a cíli jeho života v podobě eudaimonie, v níž se snaží ukázat provázanost obou základních charakteristik člověka, tj. živočicha mající rozum (zóon logon echon) a živočicha politického (zóon politikon). Ukazuje následně, že tato přirozenost člověka se (zejména v kontextu ctnosti) diametrálně liší od přirozenosti jiných entit. Postupně se věnuje jednotlivým deficientním podobám lidské přirozenosti (otrokům, ženám a barbarům) a základní předpoklad jejich podřadného postavení identifikuje v jejich nedostatečné účasti na rozumu. Důvody pro postulování takovéto koncepce lidského přirozenosti vidí autor práce zejména v Aristotelově obecné metodě zkoumání, která se odvíjí od specifického přístupu k jevům, a ve způsobu nahlížení na lidskou existenci obecně. V poslední (kritické) části práce autor v návaznosti na úvahy Jacquese Rancièra identifikuje Aristotelovu politickou filosofii jako případ para-politiky, která se opírá o teorii lidské přirozenosti jakožto základní argumentační substrát pro nerovné postavení členů polis. Na Aristotelově specifickém způsobu znepřítomnění dému (typicky v případě rolnické demokracie),...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis deals with the question of the inequality of people in Aristotle from the point of view of the different conception of their nature. First, he gives an explanation of the paradigmatic form of the nature of man as a man and the goal of his life in the form of eudaimonia, in which he tries to show the interconnection of the two basic characteristics of man, i.e. the animal having reason (zōon logon echon) and the political animal (zōon politikon). The thesis then shows that this nature of man (especially in the context of virtue) is diametrically opposed to that of other entities. Gradually, he deals with individual deficient forms of human nature (slaves, women and barbarians) and identifies the basic assumption of their inferior status in their lack of participation in reason. The author of the thesis sees the reasons for postulating such a conception of human nature mainly in Aristotle's general method of investigation, which is based on a specific approach to phenomena, and in the way of looking at human existence in general. In the last (critical) part of the thesis, the author, following the reflections of Jacques Rancière, identifies Aristotle's political philosophy as a case of para-politics, which relies on the theory of human nature as the basic argumentative substrate for the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV