Zobrazit minimální záznam

The Phenomenon of Scholasticism in the Textbooks for Secondary Schools and in Curriculum Framework
dc.contributor.advisorFapšo, Marek
dc.creatorBenda, Matouš
dc.date.accessioned2024-11-28T13:57:59Z
dc.date.available2024-11-28T13:57:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193576
dc.description.abstractPředložená práce se zabývá fenoménem scholastiky a snaží se hledat odpovědi na následující otázky: Má z pohledu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia scholastika své místo v gymnaziální výuce? Shoduje se obraz scholastiky ve středoškolských učebnicích se závěry odborné literatury? Může zapojení scholastiky do výuky naplnit i další cíle vzdělávaní, které nejsou přímo součástí vzdělávací oblasti daného programu s názvem Člověk a společnost? Práce provádí analýzu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia a středoškolských učebnic společenských věd a dějepisu, kterou vzápětí klade do souvislosti s odbornou literaturou v oblasti dějin středověké filosofie a myšlení. Práce dále s ohledem na současnou didaktiku filosofie promýšlí další možnosti využití tématu scholastiky ve výuce. Dospívá pak k závěru, že v ní má scholastika z pohledu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia své nezpochybnitelné místo. V rámci analýzy učebnic pak konstatuje, že jim nejvíce schází vykreslení scholastiky v její myšlenkové pestrosti. Specifika středověkého myšlenkového světa mohou ve výuce posloužit nejen v oblasti metody a rozvoje kritického myšlení skrze inspiraci středověkými disputacemi a kvestiemi, ale také mohou učit transkulturnímu přístupu, protože pro dnešního člověka je scholastika v mnohém naprosto cizí.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the phenomenon of scholasticism and attempts to find answers to the following questions: does scholasticism have its place in secondary school education according to the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools)? Does the image of scholasticism in secondary school textbooks coincide with the conclusions of the scholarly literature? Can the inclusion of scholasticism in the curriculum fulfil other educational objectives that are not directly addressed in the educational area of the given Framework entitled Man and Society? The presented thesis conducts an analysis of the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools) and secondary school textbooks of social sciences and history, and subsequently relates it to the scholarly literature on the history of medieval philosophy and thought. The thesis also reflects on further possibilities of using the theme of scholasticism in teaching, considering the current didactics of philosophy. This thesis concludes that scholasticism has an unquestionable place in the philosophy didactics from the perspective of the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools). Furthermore, in the context of textbooks analysis, the thesis concludes that...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectScholasticismen_US
dc.subjectSocial Science Textbooksen_US
dc.subjectHistory of Philosophyen_US
dc.subjectMedieval Thoughten_US
dc.subjectPhilosophy in Educationen_US
dc.subjectFramework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools)en_US
dc.subjectscholastikacs_CZ
dc.subjectučebnice společenských vědcs_CZ
dc.subjectdějiny filosofiecs_CZ
dc.subjectstředověké myšlenícs_CZ
dc.subjectfilosofie ve vzdělávánícs_CZ
dc.subjectRámcový vzdělavací program pro gymnáziacs_CZ
dc.titleFenomén scholastiky v učebnicích pro střední školy a v RVP Gcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-10
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId265818
dc.title.translatedThe Phenomenon of Scholasticism in the Textbooks for Secondary Schools and in Curriculum Frameworken_US
dc.contributor.refereeŠíp, Radim
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineZáklady společenských věd se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programSocial Sciences for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programZáklady společenských věd se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csZáklady společenských věd se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csZáklady společenských věd se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enSocial Sciences for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředložená práce se zabývá fenoménem scholastiky a snaží se hledat odpovědi na následující otázky: Má z pohledu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia scholastika své místo v gymnaziální výuce? Shoduje se obraz scholastiky ve středoškolských učebnicích se závěry odborné literatury? Může zapojení scholastiky do výuky naplnit i další cíle vzdělávaní, které nejsou přímo součástí vzdělávací oblasti daného programu s názvem Člověk a společnost? Práce provádí analýzu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia a středoškolských učebnic společenských věd a dějepisu, kterou vzápětí klade do souvislosti s odbornou literaturou v oblasti dějin středověké filosofie a myšlení. Práce dále s ohledem na současnou didaktiku filosofie promýšlí další možnosti využití tématu scholastiky ve výuce. Dospívá pak k závěru, že v ní má scholastika z pohledu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia své nezpochybnitelné místo. V rámci analýzy učebnic pak konstatuje, že jim nejvíce schází vykreslení scholastiky v její myšlenkové pestrosti. Specifika středověkého myšlenkového světa mohou ve výuce posloužit nejen v oblasti metody a rozvoje kritického myšlení skrze inspiraci středověkými disputacemi a kvestiemi, ale také mohou učit transkulturnímu přístupu, protože pro dnešního člověka je scholastika v mnohém naprosto cizí.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the phenomenon of scholasticism and attempts to find answers to the following questions: does scholasticism have its place in secondary school education according to the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools)? Does the image of scholasticism in secondary school textbooks coincide with the conclusions of the scholarly literature? Can the inclusion of scholasticism in the curriculum fulfil other educational objectives that are not directly addressed in the educational area of the given Framework entitled Man and Society? The presented thesis conducts an analysis of the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools) and secondary school textbooks of social sciences and history, and subsequently relates it to the scholarly literature on the history of medieval philosophy and thought. The thesis also reflects on further possibilities of using the theme of scholasticism in teaching, considering the current didactics of philosophy. This thesis concludes that scholasticism has an unquestionable place in the philosophy didactics from the perspective of the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools). Furthermore, in the context of textbooks analysis, the thesis concludes that...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV