Kulturologická dimenze veřejného prostoru
Culturological dimension of public space
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19346Identifikátory
SIS: 67404
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Matějů, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Kulturologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
24. 11. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Problematika veřejných prostranství Je komplexním problémem, který odpovídá na otázky spjaté s problematikou vývoje člověka a přítomnosti instituce společného/veřejného prostoru po celou dobu vývoje člověka, propoJuJe však také mnohé humanitní vědy vztahující se k našemu životu dnes. Na jedné straně stojí kultura jako typicky lidský způsob adaptace, který se postupně, z původně čistě přírodního prostředí, vlastního přesouvá do roviny typicky lidské. Vytvoření lidského prostoru a jeho institucionalizace v rámci mechanismů kultury výrazně přispěla k vývoji člověka a lidské kultury obecně. Na platformě veřejného prostoru, se odehrávalo mnohé z toho, co dnes považujeme za typicky lidské. S příchodem ohně tak například došlo poprvé a navždy k jasnému vymezení člověka vůči přírodě. Táborové ohniště se stalo centrálním bodem tehdejších lidských komunit. Na úrovni společného ohniště vznikala nová nebiologická řešenÍ. Tento vlastní svět - domov - našich předků, je úzce spjat také se symbolickým myšlením, sebeprezentací či vytvářením vlastních vizí a představo významu světa, který naše předky obklopoval. (...)
The problem of public space lS a comprehensive task, which does not response just to questions connected to human evolution and to the institution of public/common space - during the whole period of human progress. It is also widely connected to many human sciences of today life. On one side the culture stands as a typical mode of human adaption gradually movlllg from all-nature environment to typically human level. At this point the development of our own human space and its institutionalizing ln a framework of culture mechanisms distinctively contributed to human evolution and to the progress of human culture in general. On a platform of public space, most of what we consider as typically human was set. By the advent of fire, for the first time /and for good/ humans detach themselves against the na ture, pu tting them to final d uali ty o f h umans v s. nature. The primeval fire places became a central point of those communities. On those bases new abiological solutions were developed. This new world of our ancestors which we can call home - is c10sely connected to symbolic thinking, self-presentation and VlSlons or ideas, linked directly to the primitive meanlllg of the surrounding world of our predecessors.