Využití adaptované prózy v inkluzivní výuce českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ
Using Graded Readers in Inclusive Teaching of Czech Language and Literature at Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192345Identifikátory
SIS: 264683
Kolekce
- Kvalifikační práce [23977]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šichová, Kateřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy - Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
17. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
adaptovaná próza|čeština jako druhý jazyk|čteníKlíčová slova (anglicky)
graded readers|Czech as a second language|readingDiplomová práce se zaměřuje na ověření potenciálu využití adaptované prózy v prostředí inkluzivní výuky českého jazyka a literatury 6. ročníku ZŠ. V teoretické části vymezuje pojem čtení a předkládá distinkci výuky čtení v mateřském a nemateřském jazyce. Dále se zabývá postavením textu, který má ve výuce jazyka specifické vlastnosti. Poskytuje základní informace o inkluzivním vzdělávání a vytyčuje jeho zásady. Práce dále předkládá kapitolu, jež pojednává o psychologickém vývoji žáka 6. třídy. Teoretickou část uzavírá kapitola zkoumající potenciální východiska prolnutí očekávaných výstupů češtiny jako druhého jazyka u kurikulárních dokumentů a českého jazyka a literatury v RVP pro základní vzdělávání. Praktická část obsahuje návrhy pracovních listů využívajících adaptované prózy. Materiály jsou zasazené do výuky českého jazyka a literatury dle ŠVP školy, na níž výzkum probíhá. Vybrané pracovní listy jsou vyhodnoceny a doplněny evaluačním dotazníkem studentů. KLÍČOVÁ SLOVA Adaptovaná próza, čeština jako druhý jazyk, inkluze, čtení
The diploma thesis focuses on verifying the potential of using graded readers in the environment of inclusive teaching of Czech language and literature in the 6th year of elementary school. In the theoretical part, it defines the concept of reading and presents the distinction between teaching reading in the native and non-native languages. It also deals with the position of the text, which has specific properties in language teaching. It provides basic information about inclusive education and outlines its principles. The work also presents a chapter that discusses the psychological development of a 6th grade student. The theoretical part closes with a chapter examining potential starting points for blending the expected outcomes of Czech as a second language in curricular documents and Czech language and literature in RVP for basic education. KEY WORDS Graded readers, Czech as a second language, inclusion, reading