Zobrazit minimální záznam

Self-concept of pupils from children's homes in a classroom collective at the second level of primary school.
dc.contributor.advisorKoťa, Jaroslav
dc.creatorMoravec, Mikoláš
dc.date.accessioned2024-07-20T06:24:30Z
dc.date.available2024-07-20T06:24:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/192121
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the issue of self-concept of pupils from children children's homes in a classroom collective at the second level of primary school. The theoretical part of the thesis aims to describe the areas and aspects having a direct influence on this issue. Based on the studied literature, the thesis defines the potential risks associated with stay in a children's homes that affect the process of integration into the classroom collective. The aim of the research part of the thesis was to find out how pupils living in children's homes perceive their position in the class collective at the second level of primary school. For the research investigation of this thesis, the method of semi-structured interviews was chosen with the possibility of more extensive storytelling of respondents who have completed the complete second grade of primary school simultaneously with their stay in the children's home. Due to the extensive storytelling of all respondents relating also to the periods before and after the completion of the second grade in primary school, it was possible to identify specifics relating to the period under study in the research. Keywords child, self-concept, children's home, class collective, position in the collectiveen_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá problematikou sebepojetí žáků z dětských domovů v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy. Teoretická část práce si klade za cíl popsat oblasti a aspekty mající přímý vliv na tuto problematiku. V práci jsou na základě prostudované literatury vymezena potenciální rizika spojená s pobytem v dětském domově, jež mají vliv na proces začlenění do třídního kolektivu. Cílem výzkumné části práce bylo zjistit, jak žáci žijící v dětských domovech vnímají svou pozici v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy. K výzkumnému šetření této práce byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů s možností rozsáhlejšího vyprávění respondentů, kteří absolvovali kompletní druhý stupeň základní školy současně s pobytem v dětském domově. Vzhledem k rozsáhlému vyprávění všech respondentů vztahující se i k dobám před a po absolvování druhého stupně na základní škole, bylo možno ve výzkumu zjistit specifika vztahující se ke zkoumanému období. Klíčová slova dítě, sebepojetí, dětský domov, třídní kolektiv, postavení v kolektivucs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectchildren|self-concept|children's home|class collective|position in the collectiveen_US
dc.subjectděti|sebepojetí|dětský domov|třídní kolektiv|postavení v kolektivucs_CZ
dc.titleSebepojetí žáků z dětských domovů v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy.cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-06-11
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId267761
dc.title.translatedSelf-concept of pupils from children's homes in a classroom collective at the second level of primary school.en_US
dc.contributor.refereeKlapálková, Veronika
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá problematikou sebepojetí žáků z dětských domovů v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy. Teoretická část práce si klade za cíl popsat oblasti a aspekty mající přímý vliv na tuto problematiku. V práci jsou na základě prostudované literatury vymezena potenciální rizika spojená s pobytem v dětském domově, jež mají vliv na proces začlenění do třídního kolektivu. Cílem výzkumné části práce bylo zjistit, jak žáci žijící v dětských domovech vnímají svou pozici v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy. K výzkumnému šetření této práce byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů s možností rozsáhlejšího vyprávění respondentů, kteří absolvovali kompletní druhý stupeň základní školy současně s pobytem v dětském domově. Vzhledem k rozsáhlému vyprávění všech respondentů vztahující se i k dobám před a po absolvování druhého stupně na základní škole, bylo možno ve výzkumu zjistit specifika vztahující se ke zkoumanému období. Klíčová slova dítě, sebepojetí, dětský domov, třídní kolektiv, postavení v kolektivucs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the issue of self-concept of pupils from children children's homes in a classroom collective at the second level of primary school. The theoretical part of the thesis aims to describe the areas and aspects having a direct influence on this issue. Based on the studied literature, the thesis defines the potential risks associated with stay in a children's homes that affect the process of integration into the classroom collective. The aim of the research part of the thesis was to find out how pupils living in children's homes perceive their position in the class collective at the second level of primary school. For the research investigation of this thesis, the method of semi-structured interviews was chosen with the possibility of more extensive storytelling of respondents who have completed the complete second grade of primary school simultaneously with their stay in the children's home. Due to the extensive storytelling of all respondents relating also to the periods before and after the completion of the second grade in primary school, it was possible to identify specifics relating to the period under study in the research. Keywords child, self-concept, children's home, class collective, position in the collectiveen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV