Sebepojetí žáků z dětských domovů v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy.
Self-concept of pupils from children's homes in a classroom collective at the second level of primary school.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/192121Identifikátory
SIS: 267761
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klapálková, Veronika
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
11. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
děti|sebepojetí|dětský domov|třídní kolektiv|postavení v kolektivuKlíčová slova (anglicky)
children|self-concept|children's home|class collective|position in the collectiveTato bakalářská práce se zabývá problematikou sebepojetí žáků z dětských domovů v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy. Teoretická část práce si klade za cíl popsat oblasti a aspekty mající přímý vliv na tuto problematiku. V práci jsou na základě prostudované literatury vymezena potenciální rizika spojená s pobytem v dětském domově, jež mají vliv na proces začlenění do třídního kolektivu. Cílem výzkumné části práce bylo zjistit, jak žáci žijící v dětských domovech vnímají svou pozici v třídním kolektivu na druhém stupni základní školy. K výzkumnému šetření této práce byla zvolena metoda polostrukturovaných rozhovorů s možností rozsáhlejšího vyprávění respondentů, kteří absolvovali kompletní druhý stupeň základní školy současně s pobytem v dětském domově. Vzhledem k rozsáhlému vyprávění všech respondentů vztahující se i k dobám před a po absolvování druhého stupně na základní škole, bylo možno ve výzkumu zjistit specifika vztahující se ke zkoumanému období. Klíčová slova dítě, sebepojetí, dětský domov, třídní kolektiv, postavení v kolektivu
This bachelor thesis deals with the issue of self-concept of pupils from children children's homes in a classroom collective at the second level of primary school. The theoretical part of the thesis aims to describe the areas and aspects having a direct influence on this issue. Based on the studied literature, the thesis defines the potential risks associated with stay in a children's homes that affect the process of integration into the classroom collective. The aim of the research part of the thesis was to find out how pupils living in children's homes perceive their position in the class collective at the second level of primary school. For the research investigation of this thesis, the method of semi-structured interviews was chosen with the possibility of more extensive storytelling of respondents who have completed the complete second grade of primary school simultaneously with their stay in the children's home. Due to the extensive storytelling of all respondents relating also to the periods before and after the completion of the second grade in primary school, it was possible to identify specifics relating to the period under study in the research. Keywords child, self-concept, children's home, class collective, position in the collective