Konzumace mléka a mléčných výrobků a jejich vliv na organismus žáků základních škol
Consumption of milk and dairy products and their effect on the organism of elementary school students
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191918Identifikátory
SIS: 256371
Kolekce
- Kvalifikační práce [3205]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Boďo, Mário
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Nutriční terapie
Katedra / ústav / klinika
Ústav biochemie, buněčné a molekulární biologie 3. LF UK
Datum obhajoby
25. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Shrnutí Bakalářská práce se věnuje analýze mléka a mléčných výrobků a jejich vlivu na zdraví žáků základních škol. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část se zaměřuje na složení mléka a mléčných výrobků, jejich kategorizaci, rozdíly mezi jednotlivými mléčnými výrobky, požadavky na jejich skladování a limity jejich konzumace. Dále zkoumá význam mléčných výrobků ve stravě žáků a jejich roli v prevenci různých onemocnění. Praktická část shrnuje výsledky dotazníkového šetření provedeného mezi žáky základních škol. Dotazník obsahoval 23 otázek a byl distribuován jak v tištěné, tak v online formě. Cílem bylo posoudit úroveň znalostí žáků o mléčných výrobcích, jejich vztah k těmto výrobkům a případné problémy spojené s jejich konzumací. Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že žáci mají základní povědomí o mléčných výrobcích, vědí, komu jsou určeny a jaké zdravotní problémy jsou spojeny s jejich konzumací. Pravidelně konzumují mléčné výrobky několikrát týdně, přičemž preferují neslazené varianty.
The bachelor's thesis focuses on the analysis of milk and dairy products and their influence on the health of elementary school students. The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part examines the composition of milk and dairy products, their classification, differences between various dairy products, storage requirements, and consumption limitations. It also explores the importance of dairy products in children's diets and their role in disease prevention. The practical part summarizes the results of a questionnaire conducted among elementary school students. The questionnaire, which included 23 questions and was distributed both in print and online form, aimed to assess students' knowledge of dairy products, their attitudes towards them, and summarize their consumption issues. The questionnaire results indicate that students have a basic understanding of dairy products, are aware of their intended consumer groups, and summarize the issues associated with their consumption. They regularly consume dairy products several times a week, with a preference for unsweetened varieties.