Fantastická zvířata Tommasa Landolfiho
Tommaso Landolfi's Fantastic Animals
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/191544/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/191544Identifikátory
SIS: 257971
Kolekce
- Kvalifikační práce [22964]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žáčková, Magdalena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Italianistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
19. 6. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Tommaso Landolfi|italská literatura 20. století|zvířata v literatuře|fantastično|ozvláštněníKlíčová slova (anglicky)
Tommaso Landolfi|Italian literature of the 20th Century|literary animals|fantastic fiction|estrangementPředkládaná diplomová práce se soustředí na zvířata objevující se Zvířecí bytosti jsou konstantním elementem Landolfiho tvorby a jejich přítomnost byla nahlížena mnohými úhly pohledu. Nejnovější kritické studie o Landolfiho zvířatech se snaží zdůraznit autorovu polemiku s neomezoval pouze na lidské vnímání skutečnosti. Tato práce si klade za cíl přispět k ropocentrismu prostřednictvím fantastična a ozvláštnění, interpretačních klíčů, jimiž lze Landolfiho zvířata nahlížet. Tyto narativní strategie Landolfimu umožňují zrušit a kritizovat tradiční dich člověk zvíře. Na základě výše zmíněných východisek jsou analyzovány vybrané povídky Rozprava o vyšších systémech Švábí moře Meč Měsíční Dvě staré panny Klíčová slova: zvířata v literatuře, fantastično, ozvláštnění
(EN) This diploma thesis focuses on animals in the narrative of Tommaso Landolfi. Animals are a constant element in Landolfi's work and their presence has been examined from many perspectives. The most recent critical studies on Landolfi's animals try to highlight the author's polemic with antropocentrism and his effort to find a language that is not limited to the human perception of reality. This work aims to contribute to the theme of the critique of anthropocentrism through the fantastic mode and the estrangement, the two interpretive keys through which Landolfi's animal could be studied. These narrative strategies allow Landolfi to undo the automatisation of human perception, to challenge the human belief in absolute truth and criticise the traditional human-animal dichotomy. Selected short stories from Landolfi's collections Dialogo dei massimi sistemi, Il mar delle blatte, La spada and the novels La pietra lunare, Le due zittelle and Cancroregina are analysed on the basis of the above-mentioned starting points. Key words: Tommaso Landolfi, Italian literature of the 20th Century, literary animals, fantastic fiction, estrangement